Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 september 2013

Extra woningen in de Bollenstreek

STREEK – In de noordelijke randstad moeten de komende jaren 300.000 woningen bijgebouwd worden. Een deel van die woningen moeten in de Bollenstreek en de Haarlemmermeer worden gerealiseerd. Deze mededeling doet Debby Lieuw-On, Communicatieadviseur van de Stadsregio Amsterdam. Tegenstanders van de aanleg van de Duinpolderweg waarschuwen, dat de komst van deze weg zal zorgen voor een tsunami aan woningbouw in de Bollenstreek.
Wat is de reden dat de Stadsregio Amsterdam wil meebetalen aan een investering voor een infrastructurele verbinding, de Duinpolderweg, die mede buiten de eigen stadsregionale grenzen ligt?
Het tracé ligt voor tweederde binnen het gebied van de stadsregio Amsterdam (Tussen de Ringvaart -A4). De stadsregio investeert in het verbinden van woningbouwgebieden met belangrijke werkgebieden (Bollenstreek/Zuid-Kennemerland en westen van Haarlemmermeer), met belangrijke werkgebieden (de oostkant van Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam).’
Is het bestuur van de Stadsregio Amsterdam er voorstander van, dat naast/langs de aan te leggen verbindingsroute (ook bekend als de Duinpolderweg) extra ontwikkelingen plaatsvinden? Te denken valt hierbij aan de aanleg van bedrijventerreinen en / of woningen.

‘De Stadsregio Amsterdam onderschrijft de uitkomsten van een studie uitgevoerd door het Rijk dat er in de Noordelijke Randstad ruim 300.000 woningen dienen te worden bijgebouwd tot 2040 om aan de woningbehoefte te kunnen voldoen. Een deel van deze opgave moet in de Haarlemmermeer / Bollenstreek worden gerealiseerd. In het kader van de Structuurvisie Mainport Amsterdam Schiphol Haarlemmermeer (SMASH) wordt gestudeerd op de locaties waar deze woningen kunnen worden gebouwd.’
Is de aanleg van bedrijventerreinen langs een nieuwe weg immers niet onontbeerlijk voor of op zijn minst bijdragend aan, een degelijke financiele onderbouwing van het gehele project?

‘Bestuurders gaan - tot op heden - niet uit van een bijdrage uit grondexploitaties van woningbouwlocaties en/of bedrijventerreinen.’
Het lijkt erop, dat minister Schultz van Haegen geen voorstander is van de optie dat het rijk medefinancier wordt van dit project. Als het rijk niet investeert, betekent dit een extra kostenpost van vele tientallen miljoenen euro's, die opgevangen moeten worden door onder meer de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Amsterdam. Is de Stadsregio Amsterdam in dat geval bereid extra miljoenen te investeren in een weg die op de grens van Noord-Holland en Zuid-Holland ligt? Waarom wel / niet?

‘In de brief van de minister staat een aantal voorwaarden waarvan zij vindt dat de weg aan moet voldoen. Deze voorwaarden worden in beeld gebracht. De verantwoordelijke partijen Duinpolderweg zijn nog met het rijk in gesprek over een bijdrage. In het najaar hopen zij op meer duidelijkheid. Mocht er vanuit het rijk besloten worden om niet te investeren, dan zullen de partners met elkaar in gesprek gaan hoe dit opgelost kan worden. Voor meer informatie over de Duinpolderweg (N206-A4) verwijs ik u naar de website http://www.noord-holland.nl/duinpolderweg.’