Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

03 oktober 2013

Wachten op ongelukken

NIEUWE WETERING– Het bestuur van LTO Noord beklaagt zich over de punaises op de Achterweg. ‘Deze snelheidsremmers maken het transport van bloemen en planten van en naar het Nieuwe Weteringse tuinbouwgebied vrijwel onmogelijk. De producten beschadigen bij het passeren van de ‘punaises’ in het wegdek ‘, aldus voorzitter Piet van der Poel in een brief aan het college van burgemeester en wethouders.
De LTO stelt dat de ondernemers en bewoners alleen akkoord gingen met de punaises, omdat er dan geen drempels in de straat hoefden te komen. Drempels veroorzaken soms namelijk trillingen in de huizen als er zware vrachtwagens over heen rijden. Van der Poel: ‘Niemand had enige ervaring met de ‘punaises’, ook de vertegenwoordigers van de gemeente niet. In de praktijk is nu gebleken dat ze te hoog zijn, waardoor de lading in vrachtauto’s, die niet precies over het midden van een snelheidsremmer rijden, gaat schuiven. Bloemen- en plantentransporteurs kunnen hun waren niet meer ongeschonden uit en door Nieuwe Wetering vervoeren, terwijl zij de snelheidsremmers toch echt niet met een hogere snelheid dan de toegestane 30 km per uur kunnen passeren. Wij constateren dat chauffeurs, die elke 50 meter een nieuwe ‘punaise’ treffen, soms rare capriolen moeten uithalen om fietsers en tegenliggers te ontzien.  Het is dan ook niet de vraag of er ongelukken gebeuren, maar wanneer. ‘
Door de punaises is veel vrachtwagensluipverkeer ontstaan, zo stelt de LTO Noord. Die vrachtwagens rijden nu veel liever over de Korte Oostweg, Molenweg en Bovenweg; populaire weggetjes voor hardlopers en recreatiefietsers. De LTO stelt dat de Achterweg sinds de reconstructie niet meer geschikt is als ontsluitingsweg. ‘De kwekers in het gebied hebben meebetaald aan de ontsluiting via de Achterweg. De kosten ervan zijn namelijk via de grondprijs verrekend. Dit maakt dat de kwekers recht houden op een adequate ontsluiting voor bedrijfsmatig verkeer. In de huidige situatie lijkt het erop of de tuinbouw wordt weggepest uit Nieuwe Wetering. Wie wil hier nog een bedrijf stichten of overnemen als je nauwelijks bereikbaar bent en je sierteeltproducten niet onbeschadigd de klant bereiken? Die situatie zorgt dan ook voor een significante waardedaling van de tuinbouwbedrijven in Nieuwe Wetering.’
De LTO is niet tegen snelheidsremmers die de verkeersveiligheid bevorderen, maar wel tegen deze punaises. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat er betere snelheidsremmers bestaan, die niet gevaarlijk zijn en geen schade veroorzaken.’  Het college wordt uitgenodigd om eens een keer plaats te nemen in een bloementransportauto en een ritje te maken over de punaises. Gemeenteraadslid Harry van Schooten (SVKB) adviseerde tijdens de gemeenteraadsvergadering van maandag 30 september: ‘Ik zou de wethouder willen adviseren het aanbod van LTO om mee te rijden in een vrachtwagen, aan te nemen.’