Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 december 2013

Fractievoorzitter VVD stapt op

Aart van Heusden op kandidatenlijst Bloeiend Hillegom
HILLEGOM – Het aftreden van voormalig wethouder Jan van Griensven (VVD) heeft fractievoorzitter Aart van Heusden van diezelfde partij uiteindelijk toch de politieke kop gekost. Niet door toedoen van zijn eigen fractiegenoten, maar door een drietal leden van de VVD. Tijdens een algemene ledenvergadering bepaalden zij, dat Van Heusden slechts op de vijfde plek van de kandidatenlijst mocht komen te staan. De fractievoorzitter kon niet anders, dan zich terugtrekken als kandidaat. Tot de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 19 maart gaat Van Heusden verder als eenmansfractie, daarna hoopt hij voor Bloeiend Hillegom in de raad te mogen komen.
De algemene ledenvergadering van de VVD, die eind november plaatsvond, eindigde in een klassieke ‘putch’. Volgens de regels mogen de mensen die op de kandidatenlijst staan, niet zelf meestemmen over de volgorde van de kandidaten. Er waren buiten de kandidaten slechts vijf andere leden die dus als enige stemgerechtigd waren. En ‘een meerderheid’ van die vijf mensen rekende het Van Heusden zwaar aan, dat Van Griensven eerder dit jaar gedwongen was om op te stappen.
Was deze uitkomst een totale verrassing voor Van Heusden? ‘Via via had ik geluiden gehoord dat een paar mensen mij niet op een hoge plaats binnen de VVD kandidatenlijst zagen zitten. Maar de VVD-fractie steunde mij volledig en wilde mij op een hoge plaats zetten. Tijdens de ALV bleek dat ik niet hoger zou komen dan plaats 5. Een paar leden beslisten hierover en daarna dankte ik voor de eer.’ Van Heusden is daarna de zaal verlaten, vol emoties. ‘Ik ben zeer gedesillusioneerd geraakt. Voor mij was het een heel koude douche. Sinds 1991 ben ik voor de VVD actief geweest, waarvan bijna 20 jaar in de raad en meer dan twee periodes fractievoorzitter. Ik kreeg onvoldoende steun van een meerderheid van die vijf leden.’
In totaal heeft de VVD tachtig leden, die wellicht – of waarschijnlijk – Van Heusden een hogere plek hadden gegeven. Het is een zure gedachte, maar de voormalig VVD-fractievoorzitter wil vooruit kijken. Bij mij is er een verleden bij de VVD en geen toekomst. Ik sta op de derde plaats van de kandidatenlijst bij Bloeiend Hillegom. Daar heb ik geen verleden, maar wel een toekomst. Hun programma staat mij aan. Ik ben en blijf een lokaal politicus.’ Op de vraag of hij na de gemeenteraadsverkiezingen zich kandidaat stelt als fractievoorzitter van Bloeiend Hillegom, wil Van Heusden nu nog geen antwoord geven. Lijsttrekker voor Bloeiend Hillegom is overigens Co Jansen.
Wel hoopt Van Heusden dat hij op de verkiezingsdag veel steun krijgt van VVD-stemmers, die het niet eens zijn met de manier waarop hij in feite gewipt is. ‘Het zou mooi zijn als ik wat stemmen mee kan nemen.’Tot de verkiezingen gaat Van Heusden verder als eenmansfractie. Hij concludeert: ‘Ik ben blij met deze ontwikkeling. Het aftreden van Jan van Griensven blijft me achtervolgen bij de VVD; daar heb ik geen toekomst meer. Spijt van het intrekken van de steun aan Van Griensven eerder dit jaar heeft Van Heusden echter niet: ‘Ik zou dezelfde keuze hebben gemaakt. We konden Jan politiek niet meer verdedigen en daar heeft Jan zijn conclusie uitgetrokken. Later is gebleken dat er nog meer naar voren kwam. Met een nieuwe wethouder kan het ook anders, zo is de afgelopen maanden wel gebleken.’