Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 december 2013

‘Deze prijs geeft draagvlak voor mijn werk’

DUIN- EN BOLLENSTREEK – Piet de Vries is duo-winnaar van de top 50 van ‘Meest invloedrijke personen’ in deze streek. Het is voor hem een teken, dat hij op de goede weg is en de prijs markeert het einde van een voor hem roerige periode van een min of meer gedwongen afscheid vorig jaar bij Bloemententoonstelling Keukenhof.
Is het leven van De Vries met deze eerste plaats nu compleet? Hij lacht: ‘Als het daarvan af moet hangen, ben ik wel heel minimaal bezig. Voor de functie Coördinator Regio Bollenstreek Marketing is het een welkome aanvulling. Het geeft draagvlak aan die activiteiten.’ De prijs zelf heeft een plekje gekregen op de piano bij hem thuis.
Het is opvallend, dat de politici dit jaar een veel minder prominente plek op de ranglijst hebben gekregen. Reden hiervoor, zo werd tijdens de avond van de bekendmaking van de top 50 vermeld, was dat het de politici niet is gelukt om een algehele fusie van de Bollendorpen te realiseren. Is De Vries het eens met deze stelling? ‘Ik beschouw die lijst niet als kritiek op politici, maar wel als een aanzet tot handelen. Vanuit de ondernemers bestaat kennelijk wel het gevoel van samenwerken en samenbinden.’
Vorig jaar is De Vries min of meer gedwongen om te vertrekken bij Keukenhof, maar met deze eerste plaats is zijn leven toch in een positieve stroomversnelling gegaan. Hoe heeft hij dit ervaren? ‘Deze prijs is een erkenning van iets waar ik met de Keukenhof ook al lange tijd mee bezig was; het maken van verbindingen. Dat wordt gewaardeerd en in mijn nieuwe funcgtie kan ik werken met het netwerk, dat ik bij de Keukenhof heb opgebouwd. Kennelijk heb ik het niet zo verkeerd gedaan.’ Hij kijkt niet met wrokgevoelens om naar de bloemententoonstelling: ‘Keukenhof is het mooiste bedrijf dat ik voor heb mogen werken.’
De Vries vond het fijn, dat zijn gezin was uitgenodigd om bij de prijsuitreiking aanwezig te zijn. Zij keken in de coulissen mee naar het grote moment. En dat hij de eerste plek moet delen met Jan van Vliet vindt De Vries helemaal geen probleem. Sterker nog; hij is er juist blij mee. ‘Jan is mijn maatje sinds 2004. Toen we de eerste initiatieven begonnen voor de stichting “Beleef de Bollenstreek”, vonden we dat de Bollenstreek zich als streek te weinig manifesteerde. Ik ben zo trots dat hieruit veel initiatieven zijn ontstaan om in de streek meer te gaan samenwerken. Deze prijs geeft een stukje draagvlak om de Bollenstreek op de kaart te zetten.’
En wie verdient er wat De Vries betreft een top 10 notering voor de lijst van volgend jaar? ‘In ieder geval de recreatiewethouder van Teylingen, Kees van Velzen (CDA), maar ook Robert Strijk, wethouder van Leiden en Harry de Bruin van Theater Hangard. Dat zijn mensen die aan het stuur staan en dingen goed kunnen doen.