LISSE – Op heel jonge leeftijd tekende Anneke van Kesteren al met alles
wat ze voor haar handen had. Haar ouders herkenden haar passie en gaven haar
een tekenset cadeau, samen met tekenlessen van een plaatselijke kunstenaar. Het
was het mooiste verjaardagscadeau dat ze ooit heeft gekregen. Zo’n vier
decennia later heeft Van Kesteren nog altijd het genot om haar vak als
kunstenaar uit te kunnen oefenen.
‘Ik was als kind al bezig met het
natekenen Doinald Duck’ herinnert Van Kesteren zich. Nadat ik bij de kunstschilder
les kreeg, is het schilderen nooit meer opgehouden. Het zat in me en ik kon het
niet laten.’ Toen ze ouder werd, kreeg ze van alle kanten goedbedoeld advies om
ook ‘een echt vak’ te kiezen. Ze deed grafisch werk en ging naar de
kunstacademie, maar in 1981 durfde ze het aan om haar hart te volgen en begin
Van Kesteren haar leven als zelfstandig kunstenaar. ‘Ik voelde me niet gelukkig
in wat ik deed en wilde me vrijer voelen en mijn eigen werk doen.’
In eerste instantie maakte ze
vanuit een oude bollenschuur in de Noordwijkse Schiestraat faam als abstract
kunstenares, maar die tijd ligt lang achter haar. ‘Het werk wat ik toen maakte,
zou ik nu niet meer doen. Je gaat als kunstenaar altijd door fases heen. Wat ik
nu maak, doe ik over vijf jaar ook niet meer. Alles dat ik schilder is een
gevolg van wat er gebeurt in mijn leven.’
Op dit moment is Van Kesteren
onder meer bezig met een serie grote doeken waar grote bomen op staan
geportretteerd. ‘Ik schilder altijd groot, want ik heb een hekel aan dat gepriegel.
Daar word ik zenuachtig van.’ Niet iedere boom komt in aanmerking om op een
doek van Van Kesteren vereeuwigd te worden. ‘Als ik een boeiende boom
tegenkom, waar een bepaalde kracht in
zit, probeer ik ‘m vanuit dezelfde hoek van onderen vast te leggen. Ik word
gefascineerd door het licht dat er op schijnt. Als ik het schilderij maak,
schilder ik de lichtvlekjes achter de boom en zou houd ik vanzelf de boom
over.’
Het licht en de ontelbare variaties van lichtkleuren
boeit de kunstenars mateloos, zo informeert ze. ‘Hoe kan het dat licht zo
briljant is en dat je zoveel dingen ziet? Wat is de weerkaatsing en maakt het
zo boeiend? Ik ben van Siberië naar Tasmanië gereisd. De grondvormen van
landschappen zijn overal hetelfde, m aar het licht maakt dat je een heel andere
uitstraling krijgt.’ Ze wil nooit stoppen met kunst maken: ‘Ik schilder mijn
vrije werk puur voor mezelf, niet voor een ander, puur vanuit mijn gevoel. Ik
creëer iets zoals een dichter een gedicht creëert. Het moet van binnenuit
komen.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home