Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

03 december 2014

‘Braassemdreef is potentieel gevaarlijk’

JOEP DERKSEN
ROELOFARENDSVEEN – De VVD maakt zich zorgen om de manier waarop de Braassemdreef is ingericht en dan met name waar het gaat om het fietspad. VVD-fractievoorzitter Paul van Emmerik spreekt zelfs over een ‘uitglijder’ van het college.
Naast de Braassemdreef ligt een strook rood asfalt; het lijkt een fietsstrook, maar er is een bord geplaatst met de betekenis ‘Einde verplicht fietspad’. Mochten fietsers en bromfietsers dan kiezen voor de Braassemdreef zelf, dan zien ze een eindje verderop de mededeling: ‘Gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.’ Ze moeten dan in de ankers en een scherpe draai naar links maken om aan de andere kant van de Braassemdreef hun route te vervolgen richting de Rabobank. Van Emmerik: ‘Dit is vooral voor de gehandicaptenvoertuigen een moeilijk te nemen hindernis.’
Aan de andere kant van de weg, komende vanaf de Rabobank, worden de (brom)fietsers en scootmobielers met heel andere problemen geconfronteerd. Zij moeten bij de oversteek met een scherpe knik de hoofdrijbaan opgaan, tussen de verkeersheuvels door. Van Emmerik: ‘Dat betekent voor een gehandicapte bijna stilstand op de rijbaan door de haakse bocht. Het gemanouvreer met een gehandicaptenvoertuig kunnen wij ons  niet eens voorstellen. De teruggang in snelheid in combinatie met die vrije ruimte zal daar een heel verschillend beslispatroon geven. Dat is een rare en onduidelijke situatie, dus potentieel gevaarlijk.’ De VVD-fractievoorzitter wordt gesterkt in deze gedachtegang omdat het autoverkeer vanaf de Raboban ‘op geen enkele wijze gewaarschuwd wordt voor de fietsers / bromfietsers / voetgangers oversteek, terwijl deze oversteek juist achter het hoogste punt van de Braassemdreef ligt. Weliswaar wordt de snelheid ter plaatse beperkt doordat in de bebouwde kom wordt gereden, maar de situatie ter plekke is zo ruim dat wij ons kunnen voorstellen dat er (per ongeluk) ook harder wordt gereden.’
Hij vroeg VVD-wethouder Yvonne Peters: ‘Bent u het met ons eens dat het met de inrichting van de Braassemdreef op genoemde punten fout is gegaan? Is de wethouder het met de VVD eens dat daardoor in potentie gevaarlijke plaatsen zijn geschapen? Bent u van plan de bebording en voorwaarschuwing zo aan te passen dat de situatie veiliger wordt? Hoe denkt de wethouder dit soort uitglijders in de toekomst te voorkomen? Peters kon hier tijdens de vergadering geen antwoord op geven. Ze zegde toe met een schriftelijke reactie te komen.