Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 december 2014

Column

Rijden

Het college van burgemeester en wethouders vindt helemaal niet dat er te pas en te onpas gestrooid wordt met allerlei verkeersremmende maatregelen. En als dat al gebeurt, dan is dat alleen nadat met de omwonenden gesproken is en hun mening is gevraagd.

Nou heb ik zelf grote twijfels over de waarde van de antwoorden van mensen, op het moment dat hen gevraagd wordt of zij vinden dat er te hard in hun wijk wordt gereden. 80% van hen zeggen dan ‘Ja’, maar uit onderzoek blijk ook dat 80% van de automobilisten die te hard door de wijk rijden, de wijkbewoners zelf zijn. Dat leidt toch al snel tot de conclusie, dat veel mensen achter het stuur de eigen snelheid anders inschatten, dan de voetgangers die de auto op dat moment passeert. Dit doet me denken aan de ‘tijd is relatief’ theorie van Einstein en zijn berekeningen hoe de tijd voor iemand in een rijdende trein anders verloopt dan voor de persoon die naar diezelfde trein kijkt. Maar daar zal ik u niet mee vermoeien, waarde columnlezer.

Terug naar het standpunt van het college over die verkeersremmende maatregelen. In 2013 nam de gemeenteraad een motie aan, waarin het college werd opgeroepen om terughoudend te zijn met het nemen van allerlei verkeersremmende maatregelen, zoals drempels, hobbels,versmallingen en punaises. Toch is het Zuideinde verfraaid met een wegversmalling, liggen er 8 centimeter hoge plateau’s op de Kerkweg en komen weer punaises en drempels in de Elzenstraat, Iepenstraat, Van Harteveldstraat en Wilgenstraat/Essenweg. Terwijl er geen cijfers beschikbaar zijn, dat dit gevaarlijke wegen zijn.

Het college zet daarom in op ‘burgerparticipatie’ –wat mij betreft het lelijkste Nederlandse woord; hamburgers kunnen helemaal niet deelnemen, maar dat terzijde. Hieruit kwam het resultaat, dat in de Wilgenstraat niet twee, maar slechts één verkeersdrempel werd aangelegd. En in de Koppoellaan (Rijpwetering), Pastoor van de Plaatstraat en Kerkstraat (Hoogmade) zijn na een reconstructie geen versmallingen en snelheidsdrempels aangelegd.

Wat vindt u, waarde columnlezer: moeten er in uw straat meer of minder drempels en waarom? Mail het naar: redactie.kaagenbraassem@witteweekblad.nl.