Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 februari 2015

‘De mooiste dag van het carnaval’

JOEP DERKSEN
NOORDWIJKERHOUT – Het feest der feesten ligt weer achter ons en terwijl het halve dorp nog ligt uit te hijgen, gaat bij menigeen de gedachte nog eens terug naar de optocht van afgelopen zaterdag 14 februari. Onder de goedkeurende ogen van Prins Valentijn en Prinses Baccara werden duizenden toeschouwers vermaakt met kleurrijke wagens en vrolijk opgedoste mensen.
Voorafgaand aan de start van de parade liep Prins Valentijn voorop in de polonaise, onder muzikale begeleiding van De Koetillers. In zijn speech loofde hij alle versierders van de corsowagens en gaf aan dat ze allemaal ook een mooie prinselijke onderscheiding ontvangen hadden. Met de woorden: ‘Dit is de mooiste dag van het hele carnaval!’ liet Prins Valentijn de carnavalsoptocht van start gaan.
De ene na de andere fraai versierde carnavalswagen reden tussen de duizenden bezoekers door, die soms rijendik langs de kant van de weg stonden. Het waren niet alleen Noordwijkerhouters; de carnavalsminnaars waren van heinde en verre gekomen. Tot aan Wassenaar en Polen toe. De 10-jarige Tessa geniet: ‘Ik ben al anderhalf uur aan het wachten, maar ik vind het zo leuk dat iedereen is verkleed!’ Ze kijkt weer naar de parade en gilt opgewonden: ‘Kijk, mamma; een helicopter!’
De ene na de andere paradewagen rijdt traag voorbij. Ze zijn er in allerlei vormen en maten, met een brede variatie aan versieringen. Het publiek geniet onder meer van een paarsgekleurde draak, een fraai versierde slak en daarachter weer een stel cowboys die de buurt ‘veilig’ maken. Tussen de paradewagens door zijn steeds weer nieuwe wandelenden en rijdende deelnemers, variërend van spookrijders, waarzeggers en witlofverkopers (‘From Noordwijkerhout wit lof’). Ingeborg is voor C.V. De Noortukkers verkleed als kerstboom en trekt volop de aandacht. Ze lacht: ‘Ik voel me best bekeken, maar vandaag is dat niet erg.’
Wie even niet oplette kreeg van de ‘Heilige boontjes’ een heilig inlegkruisje op de rug geplakt. De 70-plusser Gré van der Born geniet met volle teugen: ‘Ik vind het prachtig; hiervoor ben ik uit Valkenburg gekomen.’ Louise (7) grijpt ondertussen wat snoep van de grond: ‘Ik pak alleen wat ik lekker vind en vandaag strooien ze alles dat ik lekker vind.’