JOEP DERKSEN
LISSE – Een tiental
VVD-leden waren donderdag 6 maart naar restaurant De Engel (Heereweg 386) gekomen om daar te
luisteren naar Floor Vermeulen, VVD-lijsttrekker voor de Provincie
Zuid-Holland. Hij sprak daar in het kader van de aankomende verkiezingen voor
Provinciale Staten die op woensdag 18 maart plaatsvinden; tegelijkertijd met de
Waterschapsverkiezingen.
Vermeulen (30) is al sinds zijn 16de
actief in de politiek en zit al acht jaar in de Provinciale Staten. Hij loofde
het feit dat de Provincie de afgelopen jaren bezuinigd heeft op cultuur en
sport. ‘Hierdoor is er meer
geld voor een verdubbeling van de wegen tussen Alphen en Leimuiden, maar ook de
Rijnlandroute. De Rijnlandroute gaat de reistijd van Katwijk naar Alphen met 50
minuten verminderen. We moeten niet
vastlopen in de file.’
De
provinciale VVD wil vol inzetten op het verbeteren van de verbindingen tussen
de N206, N207 en N208. Ook de Duinpolderweg mag er van de partij komen. En als
die weg er komt, in welke variant dan ook, dan hoeft de geplande busbrug over
de Ringvaart tussen Lisse en Lisserbroek van Vermeulen niet opengesteld te worden
voor het autoverkeer. ‘Omdat een onderzoek heeft uitgewezen dat een deel van
het verkeer wordt omgeleid via de Duinpolderweg’.
Opmerkelijk
was, tijdens deze bijeenkomst, dat sommige VVD-kandidaten het niet zo op hebben
met de natuur. Na de opmerking van Vermeulen, dat de Duinpolderweg al voor een
deel gefinancierd is, riep Frits Paymans (nummer 12 op de VVD-lijst): ‘Als je
dat geld niet besteedt, dan gaan ze er natuur van kopen. Dat is echt een
probleem. Als we ooit verder gaan met die Duinpolderweg, zullen actiegroepen eisen
dat ieder nieuw stukje weg verdiep of ondertunneld moet worden aangelegd; net
als grote stukken van de Rijnlandroute. Onze prijs voor mobiliteit wordt heel
erg verdubbeld door alle compensatiemaatregelen.’ Het speet Paymans dat de
eerste spade voor de Rijnlandroute niet al voor 18 maart de grond in wordt
gestoken en dat dit pas in oktober gaat gebeuren: ‘Dan is het pas definitief.
Ook al kost het 80 miljoen euro; de druk is zo groot dat men een verlies van 80
miljoen euro er voor over heeft om die weg er niet aan te leggen.’ Paymans
noemde de auto ‘de grootste redding van het milieu’: ‘Met de komst van de auto
ging de Verenigde Staten in 1880 niet tenonder aan ziektes en de uitsterving
van de mensen door milieuvervuiling. De paarden in Manhattan konden vervangen
worden door de auto’s; tot die tijd waren door het paardenvervoer dagelijks
acht verkeersdoden en waren 3.000 man iedere dag bezig om de mest op te
ruimen.’
Vermeulen
sloot de avond af met een pleidooi richting de gemeent Lisse om de
gemeentelijke samenwerking te blijven opzoeken. ‘Je kunt het niet alleen, dus
je zult samen moeten werken met de gemeenten. Je moet samen een economisch
programma neerzetten en samen onderhandelen over woningbouw en infrstructuur
met de provincie.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home