Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

12 maart 2015

Floor Vermeulen op VVD-campagne voor Provinciale Staten

JOEP DERKSEN
LISSE – Een tiental VVD-leden waren donderdag 6 maart naar restaurant De Engel (Heereweg 386) gekomen om daar te luisteren naar Floor Vermeulen, VVD-lijsttrekker voor de Provincie Zuid-Holland. Hij sprak daar in het kader van de aankomende verkiezingen voor Provinciale Staten die op woensdag 18 maart plaatsvinden; tegelijkertijd met de Waterschapsverkiezingen.
Vermeulen (30) is al sinds zijn 16de actief in de politiek en zit al acht jaar in de Provinciale Staten. Hij loofde het feit dat de Provincie de afgelopen jaren bezuinigd heeft op cultuur en sport. ‘Hierdoor is er meer geld voor een verdubbeling van de wegen tussen Alphen en Leimuiden, maar ook de Rijnlandroute. De Rijnlandroute gaat de reistijd van Katwijk naar Alphen met 50 minuten verminderen. We moeten  niet vastlopen in de file.’
De provinciale VVD wil vol inzetten op het verbeteren van de verbindingen tussen de N206, N207 en N208. Ook de Duinpolderweg mag er van de partij komen. En als die weg er komt, in welke variant dan ook, dan hoeft de geplande busbrug over de Ringvaart tussen Lisse en Lisserbroek van Vermeulen niet opengesteld te worden voor het autoverkeer. ‘Omdat een onderzoek heeft uitgewezen dat een deel van het verkeer wordt omgeleid via de Duinpolderweg’.
Opmerkelijk was, tijdens deze bijeenkomst, dat sommige VVD-kandidaten het niet zo op hebben met de natuur. Na de opmerking van Vermeulen, dat de Duinpolderweg al voor een deel gefinancierd is, riep Frits Paymans (nummer 12 op de VVD-lijst): ‘Als je dat geld niet besteedt, dan gaan ze er natuur van kopen. Dat is echt een probleem. Als we ooit verder gaan met die Duinpolderweg, zullen actiegroepen eisen dat ieder nieuw stukje weg verdiep of ondertunneld moet worden aangelegd; net als grote stukken van de Rijnlandroute. Onze prijs voor mobiliteit wordt heel erg verdubbeld door alle compensatiemaatregelen.’ Het speet Paymans dat de eerste spade voor de Rijnlandroute niet al voor 18 maart de grond in wordt gestoken en dat dit pas in oktober gaat gebeuren: ‘Dan is het pas definitief. Ook al kost het 80 miljoen euro; de druk is zo groot dat men een verlies van 80 miljoen euro er voor over heeft om die weg er niet aan te leggen.’ Paymans noemde de auto ‘de grootste redding van het milieu’: ‘Met de komst van de auto ging de Verenigde Staten in 1880 niet tenonder aan ziektes en de uitsterving van de mensen door milieuvervuiling. De paarden in Manhattan konden vervangen worden door de auto’s; tot die tijd waren door het paardenvervoer dagelijks acht verkeersdoden en waren 3.000 man iedere dag bezig om de mest op te ruimen.’
Vermeulen sloot de avond af met een pleidooi richting de gemeent Lisse om de gemeentelijke samenwerking te blijven opzoeken. ‘Je kunt het niet alleen, dus je zult samen moeten werken met de gemeenten. Je moet samen een economisch programma neerzetten en samen onderhandelen over woningbouw en infrstructuur met de provincie.’