Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 juli 2015

Vrijbaan voor oplaadpalen

LISSE - De komende jaren wordt het dorp verrijkt met een hele batterij aan elektrische oplaadpalen. Het college van burgemeester en wethouders heeft er mee ingestemd om vergunningen uit te reiken voor deze palen waar elektrische en hybride auto's hun accu's kunnen opladen.  
Maar het zijn niet de inwoners die een vergunning voor deze laadpalen kunnen aanvragen. Zij moeten contact opnemen met een laadpaalleverancier en dat bedrijf regelt de vergunning en het plaatsen. De laadpalen worden bij bestaande parkeerplekken geplaatst, waarna die plekken niet meer door auto's gebruikt kunnen worden die rijden op gas, diesel of benzine.
 
Wethouder Evert Jan Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) laat weten, dat er geen limiet komt aan het aantal laadpalen. Alleen in de blauwe zone van het centrum, waar een groter gebrek aan parkeerplekken is dan in de rest van de gemeente, wordt de maximum oplaadtijd beperkt tot twee uur. Onlangs kwam in het nieuws dat mensen met hybride auto's wel profiteren van belastingvoordelen, maar in de praktijk vrijwel alleen op benzine rijden. Is het wel eerlijk, dat zij gebruik kunnen maken van parkeerplekken, die voor 99% van de Lissenaren niet gebruikt kunnen worden? Nieuwenhuis is het hier niet mee eens: 'Je werkt niet in de hand dat mensen een eigen parkeerplek creëren. Je moet de auto aan de oplader leggen. Dan wordt die geladen en als je batterij vol zit, dan haal je die auto van de parkeerplek weg.'
 
Maar de gebruikers laten toch gewoon hun slangen in de oplader zitten gedurende de nacht? Dat bespaart hen de moeite om een andere parkeerplaats te zoeken. Dat vond wethouder Adri de Roon (D66) hoogst onwaarschijnlijk, zo liet hij weten. Nieuwenhuis vult aan: 'In woonwijken zou zo'n auto toch al de hele wijk staan.'