Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 oktober 2015

Gesol met overledene

JOEP DERKSEN

WOUBRUGGE – Gemeenteraadslid Ton van Velzen (VVD) kaartte maandag 12 oktober een schrijnend geval aan. Een oud-inwoner van Woubrugge was overleden en zijn familie wilde, dat hij op de openbare begraafplaats van Woubrugge kon liggen. Maar omdat de oud-Veender al jarenlang ergens anders woont, stelde de begrafenisondernemer dat de familie eerst contact moest opnemen met de gemeente om te kijken of het lichaam inderdaad op die begraafplaats ten ruste gelegd kon worden.

Tot hun ontsteltenis kregen de familieleden te horen, dat de verantwoordelijke ambtenaar maar drie dagen per week werkte en dat ze de maandag er op, maar terug moesten bellen. Van Velzen: 'De familie moest ver buiten de gemeente naar een andere plek gaan om hun broer te begraven. Dit gesol met mensen past niet bij onze gemeente. Zelfs de post treedt klantvriendelijker op. Dit is niet de eerste keer dat er problemen zijn op dit gebied. Voor dit soort cruciale contacten moet er 24 uur per dag een ambtenaar beschikbaar zijn, zodat er niet extra frustratie plaatsvindt. Onze begraafplaats moet er niet alleen professioneel uit zien, maar ook professioneel begeleid worden.'

Burgemeester Marina van der Velde was overduidelijk verrast door deze vraag en liet weten, dat zij 'nog nooit een klacht hierover had binnengekregen'. Volgens haar is er altijd een ambtenaar aanwezig om vragen over de begraafplaats te beantwoorden, op het moment dat de persoon die part-time werkt niet aanwezig is.