Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 november 2015

Geld speelt geen rol bij Dorpsmarketing

JOEP DERKSEN

OEGSTGEEST – Het Corpus congrescentrum zat dinsdag 27 oktober vol met ondernemers die hun mening wilden geven over de plannen voor het opzetten van dorpsmarketing. Zij kregen een tiental vragen voorgelegd en konden via stemkastjes kiezen uit enkele vooropgelegde keuzes. Maar de belangrijkste vraag: 'Bent u bereid om voor dorpsmarketing te betalen?' werd niet gesteld. Ook niet toen daar vanuit het publiek om werd gevraagd. Blijkbaar durfde de organisatie dit toch niet aan, vrezend voor het negatieve antwoord vanuit het publiek.

'We zijn hier om in een helikopter te stappen en mee te denken over dorpsmarketing', zo liet moderator (gespreksleider, JD) Esther Peters weten aan het begin van de avond. Maar voordat er een pauze kwam, werden de ruim 150 toehoorders verwelkomd met toespraken van wethouder Wendelien Tönjann ('Ik hoop op een duidelijke focus aan het eind van de avond'), Lucien Geelhoed van Dorpslab ('We kunnen een centrumrol hebben als een port naar de kust (Katwijk), de stad (Leiden) en de bollen (Bollenstreek)' en marketingdeskundige Martin Boisen ('Iedere gemeente denkt dat zij uniek is').

Met stemkastjes mochten de aanwezigen informatie over zichzelf achterlaten en hun mening geven bij meerkeuzevragen. Zo bleek, dat ruim 60% van de aanwezigen werkt in Oegstgeest; de zaal zat dus vol met ondernemers. Bijna 80% vond dat Oegstgeest zich moet profileren als 'een fraaie groene woongemeente met veel basisvoorzieningen.' Woorden die mensen het meest met Oegstgeest associëren zijn: 'winkelen, wonen, groen, braaf, elitair, hoogopgeleid, veilig, welvarend, pretentieus en saai'. Maar 7% van de mensen vond dat er een Wolkersmuseum in het dorp moet komen. Het boek 'Terug naar Oegstgeest' mag dat boek blijven en daar hoeft op het gebied van dorpsmarketing niets mee gedaan te worden, zo vond 42% van de aanwezigen.

En hoe kan Oegstgeest het sportieve imago uitbouwen? Volgens een krappe meerderheid door 'het uitventen van super vitaal Oegstgeest met haar hoge sportparticipatie onder bewoners als bijzondere eigenschap.' Een kwart van de aanwezigen door het 'versterken van evenementen voor de jeugd , zoals de Koningsspelen, Poldercross en de Dikke bandenrace'. Maar Oegstgeest hoeft geen eigen promotielekkernij te hebben, zoals de Bossche Bollen, Groninger Koek, Haagse hopjes en Teylinger bonbons. Dat is volgens het publiek meer iets voor de (grote) steden. En wat zou de belangrijkste winst moeten zijn van dorpsmarketing? Het ondernemerspubliek laat hierop weten: 'Een herkenbaar positief ondernemersklimaat, dat nieuwe bedrijvigheid ondernemers en werkgelegenheid teweeg brengt.' Na een pleidooi om ook te denken aan de komst van jongeren om de vergrijzing tegen te gaan, veranderde de zaal massaal van mening. Plotseling vonden ze de optie: 'Werven van nieuwe inwoners voor de ruim 1000 nieuwe woningen en de 273 bestaande woningen die nu te koop staan' de belangrijkste keuze.

Om de dorpsmarketing van Oegstgeest in de regio uit te venten, is veel geld nodig. Alleen al een citymanager die overal de boer opgaat, kost zo'n 100.000 euro. De gemeente gaat dit geld niet betalen, zo informeerde burgemeester Jan Waaijer: 'Anderen zitten voor op de tandem. We wachten wel of de gemeente er achter op gaat springen.' Dit leidde tot gejoel van de ondernemers in de zaal. Hierop kwam het verzoek om de vraag aan de zaal te stellen: 'Vindt u dat ondernemers mee moeten betalen om Dorpsmarketing te realiseren?' De organisatie durfde dit echter niet aan. Al liet de voorzitter van de PVOO weten, dat hij 'niet denkt dat het een heel lastig verhaal wordt om de financiering van dorpsmarketing voor elkaar te krijgen'.