JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST – Het
Corpus congrescentrum zat dinsdag 27 oktober vol met ondernemers die
hun mening wilden geven over de plannen voor het opzetten van
dorpsmarketing. Zij kregen een tiental vragen voorgelegd en konden
via stemkastjes kiezen uit enkele vooropgelegde keuzes. Maar de
belangrijkste vraag: 'Bent u bereid om voor dorpsmarketing te
betalen?' werd niet gesteld. Ook niet toen daar vanuit het publiek om
werd gevraagd. Blijkbaar durfde de organisatie dit toch niet aan,
vrezend voor het negatieve antwoord vanuit het publiek.
'We zijn hier om in een
helikopter te stappen en mee te denken over dorpsmarketing', zo liet
moderator (gespreksleider, JD) Esther Peters weten aan het begin van
de avond. Maar voordat er een pauze kwam, werden de ruim 150
toehoorders verwelkomd met toespraken van wethouder Wendelien Tönjann
('Ik hoop op een duidelijke focus aan het eind van de avond'), Lucien
Geelhoed van Dorpslab ('We kunnen een centrumrol hebben als een port
naar de kust (Katwijk), de stad (Leiden) en de bollen (Bollenstreek)'
en marketingdeskundige Martin Boisen ('Iedere gemeente denkt dat zij
uniek is').
Met stemkastjes mochten
de aanwezigen informatie over zichzelf achterlaten en hun mening
geven bij meerkeuzevragen. Zo bleek, dat ruim 60% van de aanwezigen
werkt in Oegstgeest; de zaal zat dus vol met ondernemers. Bijna 80%
vond dat Oegstgeest zich moet profileren als 'een fraaie groene
woongemeente met veel basisvoorzieningen.' Woorden die mensen het
meest met Oegstgeest associëren zijn: 'winkelen, wonen, groen,
braaf, elitair, hoogopgeleid, veilig, welvarend, pretentieus en
saai'. Maar 7% van de mensen vond dat er een Wolkersmuseum in het
dorp moet komen. Het boek 'Terug naar Oegstgeest' mag dat boek
blijven en daar hoeft op het gebied van dorpsmarketing niets mee
gedaan te worden, zo vond 42% van de aanwezigen.
En hoe kan Oegstgeest het
sportieve imago uitbouwen? Volgens een krappe meerderheid door 'het
uitventen van super vitaal Oegstgeest met haar hoge sportparticipatie
onder bewoners als bijzondere eigenschap.' Een kwart van de
aanwezigen door het 'versterken van evenementen voor de jeugd , zoals
de Koningsspelen, Poldercross en de Dikke bandenrace'. Maar
Oegstgeest hoeft geen eigen promotielekkernij te hebben, zoals de
Bossche Bollen, Groninger Koek, Haagse hopjes en Teylinger bonbons.
Dat is volgens het publiek meer iets voor de (grote) steden. En wat
zou de belangrijkste winst moeten zijn van dorpsmarketing? Het
ondernemerspubliek laat hierop weten: 'Een herkenbaar positief
ondernemersklimaat, dat nieuwe bedrijvigheid ondernemers en
werkgelegenheid teweeg brengt.' Na een pleidooi om ook te denken aan
de komst van jongeren om de vergrijzing tegen te gaan, veranderde de
zaal massaal van mening. Plotseling vonden ze de optie: 'Werven van
nieuwe inwoners voor de ruim 1000 nieuwe woningen en de 273 bestaande
woningen die nu te koop staan' de belangrijkste keuze.
Om de dorpsmarketing van
Oegstgeest in de regio uit te venten, is veel geld nodig. Alleen al
een citymanager die overal de boer opgaat, kost zo'n 100.000 euro. De
gemeente gaat dit geld niet betalen, zo informeerde burgemeester Jan
Waaijer: 'Anderen zitten voor op de tandem. We wachten wel of de
gemeente er achter op gaat springen.' Dit leidde tot gejoel van de
ondernemers in de zaal. Hierop kwam het verzoek om de vraag aan de
zaal te stellen: 'Vindt u dat ondernemers mee moeten betalen om
Dorpsmarketing te realiseren?' De organisatie durfde dit echter niet
aan. Al liet de voorzitter van de PVOO weten, dat hij 'niet denkt dat
het een heel lastig verhaal wordt om de financiering van
dorpsmarketing voor elkaar te krijgen'.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home