Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

12 februari 2016

Stoppen met vaagpraat

Nieuwkoop > Waarin onderscheidt de kern Nieuwkoop zich? Wat is het DNA van deze dorpskern? Pas als deze vragen beantwoordt zijn, kan geprobeerd worden om de regionale uitstraling van de Kern Nieuwkoop te verbeteren. De politici hadden donderdag 4 februari een zware dobber aan dit onderwerp.

Eigenlijk zouden de lokale winkeliers en andere ondernemers het voortouw moeten nemen om busladingen vol toeristen naar de dorpskern te lokken. Waarna deze gasten – samen met de eigen bewoners – massaal hun portemonnees trekken om de euro's uit te geven aan alles wat de kern Nieuwkoop te bieden heeft. Maar het wordt steeds stiller en met een nieuwe regionale uitstraling moet dat tij gekeerd worden.

Dat initiatief moet van de gemeente af komen, zo vonden de politici. Gemeenteraadslid Jan Hardenberg (VVD) stelde: 'De regie ontbreekt bij de ondernemers. Ze gunnen elkaar niets en daardoor schiet het alle kanten op. Probeer daar maar gehakt van te maken.' Fractievoorzitter Marco Oehlenschläger vond dat de VVD deed aan 'liberale vaagpraat' en stelde: 'Je moet de ondernemers aan tafel zien te krijgen. Als er niet vanuit de gemeenschap ontwikkelingen komen, moeten we hapsnap beleid maken.'


Wethouder Trudy Veninga (CDA) vond: 'Het moet een leuk inspiratievol proces worden. We gaan stakeholders zoeken die écht een goede bijdrage kunnen leveren. We moeten het DNA ontdekken van de kern Nieuwkoop om het uit te bouwen. We moeten weten wie we zijn. We hebben geen eindbeeld, we gaan kijken wat we willen en welke plannen nodig zijn om dat te bereiken. Dan kun je bekijken wie het gaat betalen en in welk tempo we het gaan doen. We zoeken een bureau die dat proces zo gericht mogelijk kan gaan begeleiden.'