Nieuwkoop > Waarin
onderscheidt de kern Nieuwkoop zich? Wat is het DNA van deze
dorpskern? Pas als deze vragen beantwoordt zijn, kan geprobeerd
worden om de regionale uitstraling van de Kern Nieuwkoop te
verbeteren. De politici hadden donderdag 4 februari een zware dobber
aan dit onderwerp.
Eigenlijk zouden de
lokale winkeliers en andere ondernemers het voortouw moeten nemen om
busladingen vol toeristen naar de dorpskern te lokken. Waarna deze
gasten – samen met de eigen bewoners – massaal hun portemonnees
trekken om de euro's uit te geven aan alles wat de kern Nieuwkoop te
bieden heeft. Maar het wordt steeds stiller en met een nieuwe
regionale uitstraling moet dat tij gekeerd worden.
Dat initiatief moet van
de gemeente af komen, zo vonden de politici. Gemeenteraadslid Jan
Hardenberg (VVD) stelde: 'De regie ontbreekt bij de ondernemers. Ze
gunnen elkaar niets en daardoor schiet het alle kanten op. Probeer
daar maar gehakt van te maken.' Fractievoorzitter Marco
Oehlenschläger vond dat de VVD deed aan 'liberale vaagpraat' en
stelde: 'Je moet de ondernemers aan tafel zien te krijgen. Als er
niet vanuit de gemeenschap ontwikkelingen komen, moeten we hapsnap
beleid maken.'
Wethouder Trudy Veninga
(CDA) vond: 'Het moet een leuk inspiratievol proces worden. We gaan
stakeholders zoeken die écht een goede bijdrage kunnen leveren. We
moeten het DNA ontdekken van de kern Nieuwkoop om het uit te bouwen.
We moeten weten wie we zijn. We hebben geen eindbeeld, we gaan kijken
wat we willen en welke plannen nodig zijn om dat te bereiken. Dan kun
je bekijken wie het gaat betalen en in welk tempo we het gaan doen.
We zoeken een bureau die dat proces zo gericht mogelijk kan gaan
begeleiden.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home