Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 maart 2016

Herman Haarman wordt nieuwe wethouder

'Een goed gevoel'

JOEP DERKSEN

KAAG EN BRAASSEM – De naam van de nieuwe wethouder is bekend: Herman Haarman van D66. Hij volgt oud-wethouder Harry van Schooten (SVKB) op die vanwege gezondheidsredenen begin dit jaar afscheid nam. En daarmee heeft D66 wél een wethouder in het college zitten en SVKB niet meer.

Maandag 14 maart kwam de selectiecommissie met het nieuws naar buiten, dat Haarman als meest geschikte kandidaat wordt voorgedragen als wethouder aan de gemeenteraad. Haarman woont in Benthuizen en had zich voor de gemeenteraadsverkiezingen van Alphen aan den Rijn kandidaat gesteld. Daar stond hij op de 13de plaats. Hij was van 2010 tot 2014 wethouder in de gemeente Rijnwoude. De selectiecommissie gaf de voorkeur aan Haarman boven de SVKB-kandidaat en volgens de leden van de selectiecommissie was dat 'best ingewikkeld'.

Direct na het nieuws van zijn aankomende aanstelling werd Haarman gebeld om hem te vragen naar een reactie op het nieuws. Op de vraag wat voor de selectiecommissie de doorslag gaf om juist hem te selecteren, antwoordt hij: 'Het is moeilijk voor mij om dat te beoordelen, maar ik vermoed dat men de voorkeur aan mij heeft gegeven vanwege mijn bestuurlijke ervaring.'

Wat wil Haarman als wethouder bereiken? 'Kaag en Braassem heeft een raadsbreed gesteund programma. Daar wil ik een steentje aan bijdragen, met name op het gebied van Ruimtelijke Ordening. Ik wil proberen met de regio tot een nieuwe visie te komen, hoe je je als gemeente naar de toekomst toe gaat ontwikkelen.' Wil Haarman dan toe naar het laten verdwijnen van de gemeentegrenzen, met andere woorden; een fusie? 'De gemeente gaat uit van haar eigen zelfstandigheid, maar wel kunnen we samenwerken met de Rijnstreekgemeenten.'

Waarom stond Haarman slechts op de 13de plaats van de D66-lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen? 'Ik had niet de ambities om in de gemeenteraad zitting te hebben. Op dat moment was ik bestuurder van één van de fusiegemeentes. Ik was kandidaat-wethouder voor D66, op gebied van ruimtelijke ordening. Maar D66 kreeg een portefeuille met een sociaal karakter en daarvoor was er een andere kandidaat.'

Haarman wil de komende maanden gebruiken om kennis te maken met de inwoners en de vertegenwoordigers van de dorpsraden. Maar kent u Kaag en Braassem wel? 'Het is een buurgemeente. Ik kom er wel, heb er vroeger gevaren. In de tijd dat ik bestuurder was van Rijnwoude, hadden we collegiaal overleg over het Landschapsontwikkelingsplan. En Rijnwoude is net als Kaag en Braassem een plattelandsgemeente met een aantal kernen.'

Gaat Haarman nu ook verhuizen naar Kaag en Braassem? Opmerkelijk genoeg heeft de aankomend wethouder hier nog niet over nagedacht: 'Verhuizen is niet aan de orde op dit moment. Ik vind het niet per se noodzakelijk dat een wethouder in de gemeente zelf moet wonen. Maar het nieuws is heel vers. We hebben het nog niet eens over mijn salaris en onkostenvergoeding gehad. Ik moet mijn Verklaring van Goed Gedrag nog overleggen.' Maar het eerste gesprek met de overige collegeleden heeft al plaatsgevonden en dat beviel goed, zo bevestigt Haarman. 'Ik heb er vertrouwen in. Maar eerst moet de raad formeel nog alles vaststellen.'