KAAG EN BRAASSEM –
De gemeente gaat volop aan de slag om woon- en identiteitsfraude
tegen te gaan. Hiervoor krijgt het bestuur ook geld van de landelijke
overheid. Voor ieder adresonderzoek dat de gemeente op aanvraag van
het Agentschap 'ICTU' uitvoert, ontvangt de gemeente een vergoeding
van 70 euro.
Een geldelijke vergoeding
om inwoners te controleren; leidt dat niet tot heel foute situaties,
waarbij een overheidsinstantie te pas en te onpas controles uitvoert
bij inwoners thuis, om zo geld te incasseren? Burgeemester Marina van
der Velde laat weten, dat het niet zo'n vaart zal lopen. 'Dit is een
landelijk project van het Ministerie van Binnenlandse Zaken om woon-
en identiteitsfraude tegen te gaan. Het Rijk propageert dat
overheidsorganisaties daar hun aandeel en verantwoordelijkheid voor
nemen. We zijn verantwoordelijk voor een juiste registratie van het
Burger Registratie Programma. Mensen komen aan het loket om zich in
te schrijven, bijvoorbeeld een man met drie vrouwen. Dat kan
uitbuiting van vrouwen zijn.'
Ze vervolgt: 'Maar tot nu
toe is het zo, dat als iemand zegt dat hij ergens woont, je hem moet
inschrijven. Ambtenaren hebben wel eens een onderbuikgevoel, als
kinderen zich bij hun ouders inschrijven of andersom, terwijl je weet
dat de mensen daar niet wonen. Vaak heeft dat te maken met
uitkeringsfraude.' Controles zijn onder meer administratieve
controle, maar het kan ook inhouden dat ambtenaren langs gaan om
bewoners te interviewen of, 'als ultieme vorm', tandenborstels
controleren om te zien hoeveel mensen in een huis wonen. Daarnaast is
het volgens de burgemeester niet zo, dat de gemeente geld krijgt voor
iedere woonfraudecontrole. 'We krijgen alleen geld van adressen die
ICTU aanlevert. We krijgen geen geld als we zelf adressen aanleveren
en we worden er niet rijk van.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home