Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 maart 2016

Manouk van Emmerik is wereldkampioen schaatsen

JOEP DERKSEN

KAAG EN BRAASSEM – Deze gemeente heeft er weer een nieuwe wereldkampioen schaatsen bij. En dit keer gaat het niet over Kai Verbij, Bog de Jong, Rens Rotteveel of Margot Boer. Het is de 32-jarige Manouk van Emmerik die deze maand de eerste plaats behaalde bij het WK voor Masters.

Op dit WK-schaatsen doen alleen schaatsers mee, die ouder dan 30 jaar zijn. Van Emmerik is al jaren lid van de IJsclub Nut en Vermaak in Leimuiden en scoort hoge ogen bij het marathonschaatsen. Maar ook het langebaanschaatsen laat haar niet los en regelmatig doet ze mee aan toernooien. Met drie nieuwe persoonlijke records pakte ze de gouden medaille op het wereldkampioenschap, om een dag later ook nog even het (marathon)kampioenschap van Haarlem mee te pakken. Het is dus de hoogste tijd voor een interview met de wereldkampioene.

Manouk zette haar eerste voorzichtige stapjes op natuurijs, samen met haar vader. Vanaf haar achtste ging ze iedere week naar Leiden om goed te leren schaatsen. Maar als meisje van 16 zijn er leukere dingen om je mee bezig te houden, dus lastte ze een pauze in. Maar op 21-jarige leeftijd begon het toch weer te kriebelen. 'Ik miste het schaatsen en vrienden van me schaatsten ook. Het ging steeds beter en ik ben marathons gaan rijden. Het eerste seizoen kon ik die marathons amper uit schaatsen, maar het tweede seizoen werd ik al derde.'

Echt grote schaatsstappen maakte Manouk op haar 24ste. Voor haar gevoel was ze toen al te oud om internationaal hoge ogen te kunnen scoren. 'Ik had wel aan het damespeloton marathonschaaten kunnen doen, maar heb dat niet gedaan, omdat je dan iedere zaterdagavond naar Groningen, Leeuwarden of een andere uithoek van Nederland moet.' Het langebaanschaatsen bleef ondertussen trekken en sinds haar dertigste doet ze mee aan de WK Masters. Deze maand piekte ze dus, met drie PR's op de 1000, 1500 en 3000 meter. En ze evenaarde haar PR van 41:14 seconden op de 500 meter.


Ze was extatisch toen bleek, dat ze wereldkampioen was geworden. 'Zo'n grote titel heb ik nog nooit gehad! Het is een officiële wereldtitel, net als de WK all round en de WK sprint, dus het heeft evenveel waarde.' Via de sociale media en op de ijsclub zelf krijgt Manouk alleen maar loftuitingen toebedeeld: 'Ik voel me wel een beetje een beroemdheid nu. Ik hoop dat ik mijn titel nog een aantal jaren kan verdedigen.' Haar prijs, een mooi beeldje met een schaatser er op, heeft een mooie plaats in haar huis gekregen.