JOEP
DERKSEN
NOORDWIJK
– De gemeenteraad wil de regie overnemen van de gemeente Teylingen
waar het gaat om het project Regiomarketing. Die Regiomarketing is
onderdeel van de Economische Agenda Duin- en Bollenstreek. Het
grootste deel van de politici vindt, dat Noordwijk veel meer kennis
heeft op dit gebied.
Het
is opmerkelijk, dat de eerste stap bij het aangaan van een
verregaande samenwerking, namelijk het stimuleren van de economie in
de Duin- en Bollenstreek, gelijk staat aan een politieke dolk in de
rug. Want Noordwijk blijkt het licht in de regiomarketingogen niet te
gunnen aan Teylingen. Fractievoorzitter Taetske Visser (Puur
Noordwijk) nam het voortouw. 'Als er professionele kennis is, moet je
die ook gebruiken. Je moet niet kijken naar gelijke verdeling (van de
tien onderdelen van de economische agenda, JD). Het neerzetten van
regiomarketing wordt bij Teylingen neergelegd, maar wij in Noordwijk
hebben een professionele organisatie. Noordwijk zou projecttrekker
moeten zijn voor de regio. Het kan niet zijn dat het wiel opnieuw
uitgevonden moet worden.'
Haar
voorstel kreeg brede steun van veel van de overige raadsleden. Alleen
VVD, D66 en CDA voegden zich niet achter de Puur Noordwijk-retoriek.
Fractievoorzitter Roberto ter Hark (VVD) liet weten: 'Dit is een
onverstandige motie. We staan aan het begin van dit
samenwerkingstraject. Het past om elkaar wat te gunnen. Wethouder Bas
Brekelmans (van Teylingen, JD) heeft me verzekerd dat er gebruik
wordt gemaakt van de kennis van Noordwijk Marketing.' Maar de beide
partijen vormen een ruime minderheid in de gemeenteraad en het Puur
Noordwijk voorstel werd aangenomen.
Wethouder
Barnhoorn was juist wel blij met deze motie, die ongetwijfeld
bestuurlijke kritiek oplevert van zijn Teylingse collega's. Hij
stelde: 'Het college steunt deze motie. De regie voor regiomarketing
vindt plaats in Noordwijk. De expertise kun je veel beter inzetten.
Regiomarketing Noordwijk zal het gaan trekken.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home