Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 mei 2016

Numismatische Kring verhuist naar restaurant De Engel

JOEP DERKSEN

LISSE – Na meer dan twintig jaar verlaat de Numismatische Kring 't Poelhuys. Vanaf september vinden de maandelijkse bijeenkomsten plaats in een zaal van restaurant De Engel. Voorzitter Martien Tetteroo laat weten, dat de huurprijzen voor de Numismatische Kring te hoog zijn geworden.

Tetteroo vindt het spijtig, dat het zo heeft moeten lopen. Hoewel de Numismatische Kring huurkortingen krijgt vanwege het langlopende en veelvuldige huren, is het voor de vereniging met 160 leden niet vol te houden. Eind maart had Tetteroo een gesprek met Karin Spaans, directeur van Bescal, met de vraag of de huur omlaag kon. Maar in dat gesprek gaf zij aan, dat Bescal uitvoering geeft aan het gemeentelijke accommodatiebeleid en gebonden is aan de gemeentelijke regels.

Tetteroo: 'De gemeente doet helemaal niets. Ze jagen de ene na de andere vereniging weg en het Poelhuys staat straks leeg. Ik vraag me af of dat bewust beleid is.' Hij vervolgt: 'Maar wij gaan naar restaurant De Engel; we krijgen daar de zaal gratis en betalen alleen de drankjes. Ik heb die zaal meteen voor vijf jaar afgeboekt om tien keer per jaar te gebruiken. We besparen hierdoor 1400 euro per jaar.'


In een reactie stelt Spaans: 'Ik had het allerliefst gezien dat ze bij ons gebleven waren, maar ik kan de zalen niet voor niets weg te geven. Bescal moet de huur vragen die de gemeente voorschrijft. De Numismatische Kring valt al onder het maatschappelijk tarief. En ze krijgen extra korting omdat ze grootgebruiker zijn. Er zijn meer verenigingen die de huurprijs pittig vinden. Maar ik moet gewoon de huurprijs in rekening brengen. Ik probeer dat zo gunstig mogelijk te voldoen, binnen de regels die ik heb en heel veel ruimte heb ik hier niet bij. Want als ik het voor de een doe, moet ik het ook voor de ander doen.' Volgens Tetteroo zou er in vijf jaar tijd sprake zijn geweest van een huurverhoging van 40%, maar Spaans ontkent dit hartgrondig: 'Van huurverhogingen met in totaal 40% is geen sprake. Wel zijn in het verleden allerlei coulancekortingen toegepast, niet passend binnen de tariefafspraken en dat is de afgelopen jaren stapsgewijs afgebouwd.'