Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 juli 2016

Scheuring VVD bereikt nieuw dieptepunt

Paul van Emmerik stopt als fractievoorzitter

KAAG EN BRAASSEM – Fractievoorzitter Paul van Emmerik (VVD) stapt uit de politiek. Tijdens een vakantie in de Filipijnen nam hij definitief dit besluit, waar hij al enkele maanden over aan het nadenken was. Van Emmerik was het zat, dat er continue aan zijn stoelpoten gezaagd werd. Hij neemt tijdens de raadsvergadering van maandag 22 augustus officieel afscheid; wie zijn opvolger wordt is nog niet bekend.

Vorig jaar was er grote onrust binnen de VVD. De gemoederen leken bedaard, maar onderhuids bleef het veenvuur door wakkeren. Met het uiteindelijke afscheid van Van Emmerik tot gevolg. Hij stopt niet alleen als fractievoorzitter, maar ook als raadslid en laat weten, dat hij hier lang over heeft moeten nadenken. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 wilden de twee gekozen raadsleden, Ton van Velzen en Jan van der Geest, niet ook tegelijkertijd fractievoorzitter worden. Daarom is Paul van Emmerik gevraagd om zitting te nemen in de raad, waarbij zou zijn afgesproken dat Van Velzen zijn zetel een jaar later zou overdragen.

Maar in 2015 ontkende Van Velzen dat die afspraken zouden zijn gemaakt. Van Emmerik bevestigt, dat Van Velzen indertijd heeft gedreigd om nog eerder als zelfstandige fractie verder te gaan, dan dat hij zijn raadszetel zou opgeven. Daarom schaarde Van Emmerik zich achter Van Velzen, om zo toch twee VVD-zetels in de raad te behouden. Dit was met steun van de VVD-leden, maar zeer tegen de zin van een aantal VVD-bestuurders. Van Emmerik noemt hierbij onder meer kandidaat-raadsleden Jan van der Geest, Alwin Koek, voorzitter Ingrid Bader en wethouder Yvonne Peters.

Van Emmerik: 'Die beslissing is door sommigen nog steeds niet verwerkt. Ik ervaar vervelende (openbare) momenten die bestaan uit het openlijk weigeren van de toegestoken hand en het (letterlijk) toedraaien van de rug. Tevens ervaar ik dat het bestuur van de vereniging nauwelijks steun biedt bij de werkzaamheden van de fractie.' Hij voelt zich niet de juiste persoon om de verdeelde partij te leiden tijdens de campagne van de aankomende campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen. Het valt me steeds moeilijker mijzelf voor te stellen als de trekker van een smaldeel VVD, waar de bemanning mij niet welgevallig is. Sterker nog, waar de stuurlui mij in de steek laten.' En hij stopt dus volledig met het politieke werk. Alle sores gingen hem niet in de koude kleren zitten; 'We hebben netjes verborgen gehouden, dat aan mijn stoelpoten gezaagd werd, maar ik lag er 's nachts wakker van. Zowel mijn meissie als op het werk merkten dat ik niet de oude Paul was. Op vakantie knapte ik op, omdat ik niet meer al die sores had. Toen was voor mij de keuze duidelijk.'

Maar met het vertrek van Van Emmerik zullen de champagnekurken ploppen bij de tegenstanders. Hij reageert hierop: 'Als ze dit als overwinning willen vieren, gun ik het hen. Het fractievoorzitterschap vind ik best wel leuk, maar ik wil het niet doen, als achter me een club mee gaat die niet wilt dat je dit doet. Ik bedacht me: ik ben toch gek ook.' Van Emmerik denkt er zelfs over om het lidmaatschap op te zeggen, want hij heeft het helemaal gehad met de lokale VVD. 'Ik twijfel nog, omdat ik achter de landelijke VVD sta. Maar ik stap definitief uit de politiek. Ik ga niet over mijn graf heen regeren.' Alleen doorgaan was voor Van Emmerik ook geen optie: 'Ik richt geen nieuwe partij op. Ik heb wel overwogen om met andere partijen te praten om me aan te sluiten of alleen door te gaan. Maar ik ben op de plek gezet door de VVD en die plek komt de VVD toe.'

Het worden nog interessante politieke tijden voor de VVD tijdens de zomervakantie. Een opvolger voor Van Emmerik moet namelijk gevonden worden. De eerste persoon die hier recht op heeft, is Jan van der Geest; hij zou dan moeten samenwerken met Ton van Velzen, waarbij de mannen elkaars bloed wel kunnen drinken. Als Van der Geest afziet van het raadslidmaatschap, dan krijgt Bader de kans. Hierna komen Alwin Koek en vervolgens Peter Koek. Het wordt aan de opvolger van Van Emmerik nog een hele taak om te voorkomen dat de VVD een verscheurde partij wordt.


Joep Derksen