Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 december 2016

'Nieuwe Noordwijkse stijl'

NOORDWIJK > Tientallen mensen bezochten dinsdag 29 november de informatiebijeenkomst over de bouwplannen van de Vomarlocatie op de hoek Abraham van Royenstraat en Maarten Kruytstraat. De bedenkers van het plan waren enthousiast, maar dat enthousiasme werd niet gedeeld door de omwonenden.

Op de plek waar nu de Vomar en het parkeerterrein staan, moet een compleet nieuw pand komen. Met ondergronds parkeren, op de begane grond de Vomar met daarbij een 'verspleintje' voor een bakker, slager en notenverkoper. Op de daaropvolgende drie etages worden 41 appartementen gebouwd, waarvan 31 stuks vallen in de categorie 'sociaal'. Architect Knappers van VVKH Architecten is trots op zijn ontwerp. ,,Dit was geen lopende bandwerk. Dit is de nieuwe Noordwijkse stijl, die deels aansluit op het Palace Hotel. Het verbindt het kleine dorpse van Noordwijk met de grote schaal van het Palace Hotel.''

De Vomar-bouwplannen zijn al tien jaar in de maak, informeert vastgoedontwikkelaar Paul de Winter van Rotteveel M4 Almere. Deze informatieavond is niet bedoeld om ruimte te geven voor allerlei alternatieve bouwplannen; daarvoor zijn de tekeningen al in een te ver gevorderd stadium. De Winter laat weten, dat de bewoners van de appartementen hun eigen parkeerplaatsen krijgen op de eerste verdieping. Binnenkort gaat het ontwerp de bestemmingsplanprocedure in. Als alles soepel verloopt, kunnen de eerste bewoners al in 2019 in de appartementen wonen.

Maar dan moeten er geen gerechtelijke procedures komen, maar die kans lijkt klein, zo valt op te maken uit de reactie van Herman van der Meulen: ,,Deze tekeningen tonen aan, dat ze schijt hebben aan de omwonenden. We gaan juridische stappen ondernemen, want er is niets met onze wensen gedaan. We hebben gevraagd of het gebouw aan onze kant afgetopt kan worden. Ik woon er recht tegenover en die appartementenbewoners kijken straks zo in mijn bed. Ik ben alle privacy kwijt.''

Nathalie Barnhoorn is gemeenteraadslid, maar zal in de raad niet meepraten over deze tekeningen. Als bewoonster van een huis aan de Maarten Kruytstraat bezocht ze de informatieavond en ze is niet blij met wat ze ziet. ,,Ons straatje is zo smal; als ik straks op het balkon zit, kan ik die huizen aanraken. Mijn privacy wordt enorm aangetast.'' Ook baalt ze ervan, dat alle huidige parkeerplaatsen verdwijnen en vervangen worden voor een ondergrondse parkeergarage: ,,Ik ga toch niet 20 euro per dag betalen om mijn auto bij mijn huis neer te zetten!''

Jaap van Duijn vindt, dat de 'echte Zeeërs' in het gedrang komen. ,,Voor ons is er geen plek meer. We krijgen alleen nog appartementen voor rijke mensen en allemaal luxe winkels.'' Hij ziet graag, dat er vóór acht uur 's ochtends geen vrachtwagens langs zijn huis rijden. ,,Ik wil niet om zes uur wakker gedenderd worden.'' Wethouder Hans Bakker proefde de gevoelens van de aanwezigen en constateerde: ,,Ik hoor diverse geluiden. De discussie over parkeren hebben we al regelmatig gevoerd. Daar hebben we kritisch naar gekeken. Theoretisch klopt het allemaal en in december komt een parkeeronderzoek naar buiten, zodat we het hele parkeerverhaal hebben.'' Over de manier waarop de supermarkt met woningen gebouwd worden: ,,Het is zo dat er best wel een opvallend gebouw wordt gerealiseerd, met een bepaalde omvang. Men kan altijd bezwaar aantekenen; daar zijn de geëigende wegen voor.''


Joep Derksen