Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 december 2016

Wethouder bijt van zich af

Nieuwkoop > De aanval is niet altijd de beste verdediging, zo bleek tijdens een meningsvormende raad. Gemeenteraadslid Kees Hagenaars (MPN/PN) vroeg zich bij een discussie over de reconstructie van de Aardamseweg af, waarom ambtelijke stukken ontbreken. En dat terwijl er een besluit moet worden genomen over meer dan een miljoen euro.

Wethouder Guus Elkhuizen (SBN) moest toegeven, dat hij niet wist, waarom die stukken er niet waren. En trok vervolgens ten strijde tegen Hagenaars. Hij hield een betoog over de manier waarop met omwonenden is overlegd over de reconstructie en dat alle betrokkenen heel veel inspraak hebben gekregen. 'Een debat met u is als vijf tabletten Omega-3 innemen. U brengt mij moreel gezien in een moeilijke positie als u mij technische vragen gaat stellen. Ik ga ze niet beantwoorden; daarvoor moet u bij de inwoners zijn. Dit is het toonvoorbeeld van de nieuwe democratie. Laat het los, meneer Hagenaars en ga niet vanuit profileringsdrang allerlei vragen stellen. U doet geen recht aan de inwoners van wie eigenlijk dit plan is.'

Hagenaars was verbijsterd: 'Ik begrijp niet waar Elkhuizen het vandaan haalt om in de aanval te gaan?! Dat is totaal overbodig. Ik ben groot voorstander van hoe het gegaan is. Ik snap niet waar ik op aangevallen wordt. Ik wil weten waarom wij de stukken niet hebben mogen zien. Dat wil je toch zien, als je meer dan een miljoen gaat uitgeven.' Het raadslid kreeg steun van andere partijen. VVD-er Tom de Kleer liet weten, dat Hagenaars 'de vinger op de zere plek legt. Elkhuizen doet het wel vaker om iets goed te praten, maar daar prikken we zo langzamerhand doorheen.'

Raadslid Leon Zoet (CDA) steunde de MPN/PN ook: 'Onze informatie moet niet gebaseerd zijn op een informatieavond van een maand geleden. We geven hier een miljoen euro uit, maar moeten wel in de stukken terug kunnen zien, dat het klopt.' Elkhuizen mopperde nog, dat de raad 'van een mug een olifant maakt', maar gaf uiteindelijk toe, dat Hagenaars toch gelijk had.


Joep Derksen