Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 maart 2017

Benno Aartse is 65 jaar lid van Crescendo

NOORDWIJK > Harmoniekapel Crescendo, met ruim 130 leden, bestaande uit twee harmonieorkesten (het A-orkest en het B-orkest) en een eigen leerlingenopleiding, vierde dubbel feest op vrijdag 24 februari. Niet alleen werd het glas geheven op het 120-jarig bestaan van deze vereniging; ook werd Benno Aartse (74) geëerd vanwege het feit, dat hij al 65 jaar onafgebroken lid is van Crescendo. Het is voor Crescendo een unieke gebeurtenis en Aartse ontving een gouden speldje met twee robijntjes van Karel Metselaar, bestuurslid ZHBM (Zuid-Hollandse Bond voor Muziekverenigingen).

Aartse is een Noordwijk-Binder. Toen hij negen jaar was, kwam de harmoniekapel voorbij zijn huis aan de Weteringkade. Hij werd onmiddellijk gegrepen door de combinatie van muziek en marcheren. Van zijn ouders mocht hij lid worden van Crescendo, maar eerst moest Aartse nog geballotteerd worden. De toenmalige voorzitter, Niek Ammers, wilde weten of Aartse op voetbal zat. Dat was niet zo, dus was hij van harte welkom omdat er dan geen belemmeringen waren voor het oefenen.

Aartse kan zich die tijd nog goed herinneren. ,,Bij een Crescendo-lid leerde ik de eerste maanden noten tellen en ik kreeg een instrument. Blokfluiten hadden ze nog niet toen, dus ik kreeg een althoorn en ik mocht proberen om daar geluid uit te krijgen.'' Hij lacht: ,,Leerlingen kregen instrumenten die niet up to date waren. Dat instrument was nog wel eens lek, waarna het weer een paar weken naar de reparateur moest. Dat gebeurde een aantal keren, dus ik dacht: 'Dit wordt 'm niet'. Het bestuur was toen bezig om met tamboers te beginnen en dat leek me wel wat, want dat blazen vond ik toch niet leuk.''

Dus op zijn tiende begon hij met tamboerlessen en kreeg hij het trommelen al snel onder de vingers. Na een jaar mocht Aartse al meedoen aan het eerste buitenoptreden. Een geweldige ervaring bleek dit: ,,Bij de kledingzaak Jan Chiffour kreeg ik een pet op in de vorm van een muziekharpje. Samen met Jan Marijt en Rinus Huizinga waren we de eerste tamboers. Daarna kwamen er langzamerhand meer tamboers bij. Dankzij de instructeur Leo Kerkvliet konden mensen sneller het tamboeren leren en het drumbandje groeide toen sneller.''

Daarna maakten de drummers nationaal furore, onder leiding van instructeur Krijn de Bruin. Vier keer wonnen de tamboers de Gouden Dromedaris in Enkhuizen en één keer zelfs het hoog aangeslagen concours in Rijnsburg. ,,Als je in Rijnsburg wint, dan hoor je er bij.'' Maar op een gegeven moment bleek de koek op te zijn voor de drumband. ,,Leden van het korps wilden Crescendo veranderen van een lopend orkest naar een zittend orkest. Ze wilden heel graag muziek maken, maar niet meer op straat lopen. Ook gingen jongens trouwen en kregen ze kinderen. Hierdoor werd de slagwerkgroep opgeheven, nu 24 jaar geleden.''

Aartse moest toen bedenken, wat hij ging doen. Ik begon als eerste en eindigde als laatste van de slagwerkgroep. Ik ben toen bij de repetitie van de Kapel gaan kijken en kon bij het slagwerk meedoen. Hij grinnikt: "Het was wel iets anders, maar we hebben het ontzettend leuk. We zitten achterin en vermaken ons best!" Na 65 jaar is Crescendo uitgegroeid tot een professionele harmoniekapel. Aartse geniet nog altijd met volle teugen. ,,120 jaar is een heel tijd en ik ben blij, dat ik daar het meeste van heb meegemaakt. Er zit nog zeker toekomst in het zitorkest, al mis ik het lopen. Ik vond het heerlijk om op straat te lopen.''

Joep Derksen