KAAG EN BRAASSEM >
Bijna tweeënhalf uur lang lieten de gemeenteraadsleden zich woensdag
22 maart informeren over de invoering van diftar. Dit is een nieuwe
manier van afval inzamelen, die waarschijnlijk op 1 januari 2018
wordt ingevoerd. Daarbij gaan inwoners betalen voor iedere zak met
afval die in ondergrondse containers wordt gedaan, dan wel iedere bak
met afval die langs de straat wordt gezet.
Maar het is nog niet
zeker, dat diftar wordt ingevoerd. Het zou zo maar kunnen, dat de
gemeenteraad kiest voor een nog verdergaande maatregel om afval op te
halen: de 'omgekeerde inzameling'. Deze suggestie opperde raadslid
Gino Wesselman (D66). Hierbij moeten álle inwoners hun restafval
naar de daarvoor te plaatsen restafvalcontainers brengen. En er
tegelijkertijd per zak restafval enkele euro's voor betalen.
Wethouder Yvonne Peters (VVD) wil het liever via een 'tweetrapsraket'
aanpakken: nu eerst het diftar invoeren en over een paar jaar verder
gaan met de omgekeerde inzameling. In 2025 moet dat er voor zorgen,
dat de hoeveelheid restafval per persoon gedaald is van 196 kilo (nu)
tot 30 kilogram.
Van die gemiddeld 196
kilo aan afval, dat nu door de inwoners langs de straat wordt gezet,
is een groot deel te scheiden in herbruikbaar materiaal. Dan gaat het
om 60 kilogram aan gft, 23 kilo aan papier en karton en 25 kilo aan
drankenkartons, plastics en metalen (pmd). Als je als inwoner dit
allemaal niet in de grijze vuilniszak stopt, maar het apart langs de
kant van de weg zet, scheelt dat 108 kilogram aan restafval per
persoon. De gemeente haalt vanaf 2018 wekelijks het pmd-afval op, zo
is de bedoeling. Ook het ophalen van de gft (groente, fruit en
tuinafval) wordt door de gemeente verzorgd en het gemeentebestuur
probeert verenigingen te enthousiasmeren om het papier- en
kartonafval in te zamelen. Tot die tijd kan het papier en karton en
de overige restafvalstromen ook naar de gemeentewerf gebracht worden.
Als de gemeenteraad
instemt met het invoeren van diftar, dan krijgen alle inwoners van
het voormalige Jacobswoude een nieuwe, gechipte, afvalcontainer.
Gekozen kan worden tussen een grotere en een kleinere afvalbak,
waarbij het legen van dat kleinere exemplaar ook minder zal kosten.
De inwoners van het voormalige Alkemade hebben zo'n container al.
Gemeenteraadslid Kelly Straver (SVKB) pleitte voor het plaatsen van
'kroonringen', zodat inwoners daar hun zakken met plastic aan kunnen
vastmaken. Wethouder Yvonne Peters wees er op, dat het aanbrengen van
die kroonringen in alle dorpskernen 25.000 euro gaat kosten. De raad
moet bepalen of het dit geld daar voor over heeft. Inwoners met
baby's hebben pech: de vieze luiers moeten in de bak met restafval en
dat leidt dus onvermijdelijk tot het later legen van die restafvalbak
en dus hogere kosten. Peters liet weten, dat er geen aparte regeling
wordt getroffen voor gezinnen met baby's.
Joep Derksen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home