AALSMEER
– Eerlijkheid, transparantie en afspraken nakomen; dat zijn de
kernwoorden waar het bij Farm Direct om draait. Van oorsprong is
oprichter/eigenaar Willem van Maasdijk een buitenstaander in de
bloemenwereld, maar door zijn unieke en open manier van handelen
heeft hij al gauw een goede naam opgebouwd. Hij heeft de handen ineen
geslagen met zijn partner Bas Broeders; door deze samenwerking is de
omzet omhoog geschoten en kan Farm Direct nu al zeggen, dat 2017 het
meest succesvolle jaar ooit wordt in de geschiedenis van het bedrijf.
Door
Joep Derksen
Gemakkelijk
zijn de afgelopen vijf jaren zeker niet geweest, zo vertelt de in
Ecuador geboren en op 19-jarige leeftijd naar Nederland gekomen Van
Maasdijk openhartig. Als 'self made' ondernemer is hij actief geweest
in de online software, en bij een computerbedrijf. Als zoon van een
Ecuadoriaanse moeder en Nederlandse vader werd hem regelmatig
gevraagd, waarom hij niets met bloemen deed. Een terechte vraag;
bloemen zijn tenslotte een van de grootste commercieel raakvlaktes
tussen Ecuador en Nederland.
Tot
het moment, dat de tijd er rijp voor was; het was nadat hij zijn
vrouw leerde kennen. 'Mijn schoonmoeder is deels eigenares van de
Hoja Verde Group; één van de bekendere namen in rozen in Ecuador.
Ik raakte geïnteresseerd in de bloemenhandel en wilde voor mijzelf
starten. Zij steunde me door mijn eerste leverancier te worden, zodat
ik in Nederland haar rozen op de markt kon zetten. Uiteraard had ik
aan één kweker niet genoeg en inmiddels werken wij met meer dan 35
leveranciers.’
In
de beginperiode van Farm Direct ging Van Maasdijk letterlijk van deur
naar deur om interesse te kweken voor zijn Ecuadoriaanse rozen. Soms
werd de deur voor zijn ogen dichtgesmeten, maar er waren ook
ondernemers die zijn vernieuwende aanpak wisten te waarderen en die
hem een kans gaven. Dat was bijvoorbeeld het geval bij Bert Bohte ’Ik
ben begonnen in de box van Bloembinderij Bohte in Aalsmeer; Bert
steunde mij als eerste en gaf me tips over de ins-en-outs van de
bloemenwereld wat voor mij helemaal nieuw was. En toch makte ik
fouten, het was een periode van veel vallen en even vaak weer
opstaan.'
In
2014 leek het zakelijke leven Van Maasdijk toe te lachen; één van
zijn nieuwe klanten was een Oost-Europese importeur met een
veelbelovende profiel. Willem deed de nodige onderzoek en bezocht het
bedrijf persoonlijk om te kijken of dat een legitieme onderneming
was. Alles zag er goed uit en Farm Direct verkocht enorm veel
Ecuadoriaanse rozen aan dit bedrijf. Alles ging in de goede richting
tot er op een bepaald moment, na dat een behoorlijke credit saldo was
opgebouwd, de klant was verdwenen en bleek zijn onderneming en front
voor oplichtingen te zijn geweest. Het was een keihard les voor Van
Maasdijk, maar hij kwam er sterker uit. 'Er zijn mensen die zich dan
failliet laten verklaren, maar dan is al het vertrouwen weg. Ik heb
een hypotheek opgenomen en heb alle kwekers in Ecuador en de
transporteurs betaald. Dat werd heel erg gewaardeerd in de branche;
de relaties werden sterker en deze bedrijven steunden mij in de
wederopgroei van Farm Direct.'
Deze
manier van werken past bij Van Maasdijk. 'Als aanbieder van Ecuador
rozen doen we het net anders; bij ons gaat het om service en de
persoonlijke / menselijke relatie met de klant. Er gebuurt bij ons
niks achter de schermen, er is duidelijkheid over de afkomst van de
bloemen en wij aanmoedigen onze klanten om direct contact op te nemen
met de kwekers. Juist dat mis je soms in het informele wereldje van
de bloemenhandel in Nederland. Als een klant liever direct zaken wil
doen met de kweker, dan hebben wij iets verkeerd gedaan en verdienen
wij de business niet’. Het is een filosofie, die volledig
onderschreven wordt door zakenpartner Bas Broeders: 'De frisse aanpak
van Farm Direct trok me aan. De rozen en preserved rozen zijn van
topkwaliteit, geteeld door Ecuadoriaanse bedrijven, die zich ook
inzetten voor het welzijn van het eigen personeel. Iedereen kan rozen
importeren en bloemen verkopen, maar het is de manier waarop, die
bepaalt uit welk hout je gesneden bent.'
Van
Maasdijk vult aan: 'We kiezen onze toeleveranciers uit: we sluiten
ons niet aan bij een kweker, die geen Expoflores en Unicef-keurmerk
heeft. In sommige gevallen werken we ook met kwekers die daarnaast
ook Rainforest- en/of het Fair Trade keurmerk dragen.' Hij vervolgt:
'Het gaat bij ons om transparantie, eerlijkheid en afspraken nakomen.
We doen wat we zeggen. Vandaar ook de naam 'Farm Direct', want we
willen de keten zo kort mogelijk maken. Dat is goed voor onze
afnemers, goed voor de Ecuadoriaanse kwekers en goed voor de toekomst
van ons branche. De komende jaren zoeken we personeel om verder te
groeien; ook via online verkopen. Maar hoe digitaal de wereld ook
wordt, wij willen altijd het persoonlijke contact hebben en behouden.
Wij zien onze klanten niet als afnemers bij het bedrijf, maar als
mensen, met eigen ambities en belangen. Dat ze toevallig klant zijn
van Farm Direct is een bijzaak, en wij waarderen het enorm dat ze
voor ons kiezen, daarom worden zij allemaal gekoesterd. Iedere klant,
klein of groot is even belangrijk voor ons.' Hij lacht: 'We zijn gek
op kleine klanten; kom maar bij ons langs!'
Voor
meer informatie: Farm Direct, Magnolia 1, (Dutch Flower Groep
gebouw), 1424 LA De Kwakel, (Willem: 06 5592 8364), (Bas: 06 2444
4170) W: www.farmdirect.nl.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home