LISSE > De
gemoederen raakten woensdag 31 mei bijzonder verhit, tijdens de
informatieavond over het vliegtuiglawaai. De honderd inwoners in het
gemeentehuis waren niet blij, met de conclusies van een onderzoek dat
er vorig jaar minder geluidsoverlast was en dat Schiphol zich aan
alle regels houdt. Één bezoeker ging zelfs zo door het lint, dat
hij de zaal werd uitgestuurd.
Wethouder Cees Ruigrok
(Nieuw Lisse) opende de avond, met de woorden: ,,In het zuiden van
Lisse hebben we regelmatig last van overkomende vliegtuigen. We
proberen daar wat aan te doen.'' Maar gedurende de avond werd
duidelijk, dat er helemaal niets gaat veranderen in de manier waarop
vliegtuigen boven Lisse bewegen en welke routes ze volgen.
Henk Veerbeek, Nederlands
Lucht- en Ruimtevaartcentrum, lichtte de resultaten van een quick
scan toe. Hij gaf aan, dat vertrekkende vliegtuigen vanaf de Kaagbaan
een 'hartlijn' van 500 meter breed moeten volgen, die tussen Lisse en
Sassenheim ligt. Maar op verzoek van de luchtverkeersleiding mag van
die ideale lijn afgeweken worden. Dat is vanwege oorzaken als
'veiligheid en weersomstandigheden'. Vaak wordt er dan voor gekozen
om een 'binnenbocht' te maken en dan razen de vliegtuigen over de
Poelpolder. Dit tot grote frustratie van alle aanwezige inwoners.
Volgens Veerbeek volgen
,,verreweg de meeste vliegtuigen'' de hartlijn. Ook blijven ze bijna
allemaal boven de 3.000 voet (circa 1 kilometer, JD). Het aantal
vliegtuigen dat over deze regio gaat is wel enorm gestegen: van
13.600 in 2013 tot 19.200 vorig jaar. Gemiddeld zouden die
vliegtuigen op 5.500 voet moeten zitten, zo stelde Veerbeek.
Langzamerhand begon het publiek onrustig te worden. Ondanks het
verzoek om pas na afloop van de presentatie vragen te stellen,
gebeurde het tijdens de presentatie. Op een gegeven moment kon één
van de toehoorders het niet meer aanhoren. Hij sprong op en eiste het
woord. Toen hij dat niet kreeg en begon te schreeuwen, moest hij de
zaal verlaten. Hij liet zijn tas bewust achter tussen het publiek,
maar één aanwezige bracht zijn hem zijn tas terug, met de opmerking
dat je in deze tijd je tassen niet onbeheerd moet achterlaten in een
mensenmenigte.
Een toehoorster wilde
weten, waarom al die vliegtuigen niet over de A44 kunnen vliegen,
waar niemand er last van heeft. Het antwoord hierop van een
luchtverkeersleider was, dat dit niet kon, omdat dan ook alle andere
routes verschoven moeten worden. Het aantal nachtvluchten blijkt wél
hoger te zijn, dan was afgesproken: 33.000 nachtvluchten, terwijl het
er maar 32.000 mochten zijn. Maatregelen worden genomen om dit in de
toekomst te voorkomen. Toch blijft het triest, zo concludeerde een
oudere inwoner: ,,De gemeenten die zich in het verleden goed verweerd
hebben tegen de vliegtuigoverlast, hebben het beter gedaan. Zij
hebben veel lawaai gemaakt en hebben nu minder overlast.''
Geert Plas gaf een
presentatie namens de Bewonersgroep Vlieglawaai Lisserbroek. Hij vond
een willig oor bij het publiek. Plas wees er op, dat Lisse veel meer
last heeft van het vliegverkeer, dan alle andere dorpen in de buurt.
Hij beschuldigde bewonersvertegenwoordiger Matt Poelmans en wethouder
Jos Roeffen uit de gemeente Oegstgeest er dan ook van, dat deze
alleen maar de belangen van Oegstgeest voor ogen hebben. Dit werd
hartgrondig ontkend door Poelmans. Ook Ruigrok kreeg er van langs:
,,Wanneer komt er nu eindelijk een onderzoek naar de overlast van
vliegverkeer in Lisse? De wethouder heeft een actieplan ontvangen,
maar de kans nagelaten om zijn bestuurlijke verantwoordelijkheid te
nemen om zelf zitting te nemen in het Overlegorgaan Schiphol. Hij
zegt dat vlieglawaai wel meevalt en er niets aan te kunnen doen,
terwijl hij het Schipholdossier in zijn portefeuille heeft. Ruigrok
moet voor de belangen van Lisse gaan strijden.'' Hierop wees Ruigrok
erop, dat hij wel degelijk acties heeft ondernomen en dat hij veel
met Roeffen overlegt over de belangen van Lisse met betrekking tot
Schiphol. Aan het eind van de avond concludeerde een toehoorder: ,,Ik
krijg een Groningengevoel; er wordt niet alles verteld, wat er aan de
hand is. Hier worden belangen verdedigd, terwijl de inwoners het
eerste belang zouden moeten zijn.''
Joep Derksen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home