Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim anderhalf miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 22.000, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 juni 2017

Veel lawaai bij informatieavond over geluidsoverlast vliegtuigen

LISSE > De gemoederen raakten woensdag 31 mei bijzonder verhit, tijdens de informatieavond over het vliegtuiglawaai. De honderd inwoners in het gemeentehuis waren niet blij, met de conclusies van een onderzoek dat er vorig jaar minder geluidsoverlast was en dat Schiphol zich aan alle regels houdt. Één bezoeker ging zelfs zo door het lint, dat hij de zaal werd uitgestuurd.

Wethouder Cees Ruigrok (Nieuw Lisse) opende de avond, met de woorden: ,,In het zuiden van Lisse hebben we regelmatig last van overkomende vliegtuigen. We proberen daar wat aan te doen.'' Maar gedurende de avond werd duidelijk, dat er helemaal niets gaat veranderen in de manier waarop vliegtuigen boven Lisse bewegen en welke routes ze volgen.

Henk Veerbeek, Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, lichtte de resultaten van een quick scan toe. Hij gaf aan, dat vertrekkende vliegtuigen vanaf de Kaagbaan een 'hartlijn' van 500 meter breed moeten volgen, die tussen Lisse en Sassenheim ligt. Maar op verzoek van de luchtverkeersleiding mag van die ideale lijn afgeweken worden. Dat is vanwege oorzaken als 'veiligheid en weersomstandigheden'. Vaak wordt er dan voor gekozen om een 'binnenbocht' te maken en dan razen de vliegtuigen over de Poelpolder. Dit tot grote frustratie van alle aanwezige inwoners.

Volgens Veerbeek volgen ,,verreweg de meeste vliegtuigen'' de hartlijn. Ook blijven ze bijna allemaal boven de 3.000 voet (circa 1 kilometer, JD). Het aantal vliegtuigen dat over deze regio gaat is wel enorm gestegen: van 13.600 in 2013 tot 19.200 vorig jaar. Gemiddeld zouden die vliegtuigen op 5.500 voet moeten zitten, zo stelde Veerbeek. Langzamerhand begon het publiek onrustig te worden. Ondanks het verzoek om pas na afloop van de presentatie vragen te stellen, gebeurde het tijdens de presentatie. Op een gegeven moment kon één van de toehoorders het niet meer aanhoren. Hij sprong op en eiste het woord. Toen hij dat niet kreeg en begon te schreeuwen, moest hij de zaal verlaten. Hij liet zijn tas bewust achter tussen het publiek, maar één aanwezige bracht zijn hem zijn tas terug, met de opmerking dat je in deze tijd je tassen niet onbeheerd moet achterlaten in een mensenmenigte.

Een toehoorster wilde weten, waarom al die vliegtuigen niet over de A44 kunnen vliegen, waar niemand er last van heeft. Het antwoord hierop van een luchtverkeersleider was, dat dit niet kon, omdat dan ook alle andere routes verschoven moeten worden. Het aantal nachtvluchten blijkt wél hoger te zijn, dan was afgesproken: 33.000 nachtvluchten, terwijl het er maar 32.000 mochten zijn. Maatregelen worden genomen om dit in de toekomst te voorkomen. Toch blijft het triest, zo concludeerde een oudere inwoner: ,,De gemeenten die zich in het verleden goed verweerd hebben tegen de vliegtuigoverlast, hebben het beter gedaan. Zij hebben veel lawaai gemaakt en hebben nu minder overlast.''

Geert Plas gaf een presentatie namens de Bewonersgroep Vlieglawaai Lisserbroek. Hij vond een willig oor bij het publiek. Plas wees er op, dat Lisse veel meer last heeft van het vliegverkeer, dan alle andere dorpen in de buurt. Hij beschuldigde bewonersvertegenwoordiger Matt Poelmans en wethouder Jos Roeffen uit de gemeente Oegstgeest er dan ook van, dat deze alleen maar de belangen van Oegstgeest voor ogen hebben. Dit werd hartgrondig ontkend door Poelmans. Ook Ruigrok kreeg er van langs: ,,Wanneer komt er nu eindelijk een onderzoek naar de overlast van vliegverkeer in Lisse? De wethouder heeft een actieplan ontvangen, maar de kans nagelaten om zijn bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen om zelf zitting te nemen in het Overlegorgaan Schiphol. Hij zegt dat vlieglawaai wel meevalt en er niets aan te kunnen doen, terwijl hij het Schipholdossier in zijn portefeuille heeft. Ruigrok moet voor de belangen van Lisse gaan strijden.'' Hierop wees Ruigrok erop, dat hij wel degelijk acties heeft ondernomen en dat hij veel met Roeffen overlegt over de belangen van Lisse met betrekking tot Schiphol. Aan het eind van de avond concludeerde een toehoorder: ,,Ik krijg een Groningengevoel; er wordt niet alles verteld, wat er aan de hand is. Hier worden belangen verdedigd, terwijl de inwoners het eerste belang zouden moeten zijn.''


Joep Derksen