Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 oktober 2017

Bouwverkeer mag maximaal 15 kilometer per uur

Noorden – Als er geen bezwaren komen, kan het project van de bouw van 54 woningen in Driekoppenland al in het eerste kwartaal van 2018 beginnen. Dat laat wethouder Guus Elkhuizen (SBN) weten, tijdens zijn presentatie van het Verkeersplan Noorden-Driekoppenland. Met dat verkeersplan moet het bouwverkeer veilig over de Kousweg en de Prolkade en door de Gerberastraat kunnen rijden.

Elkhuizen is blij, dat de datum nadert, dat het project voor de nieuwbouw kan beginnen. Hij noemt de te bouwen huizen ,,goed voor de Noordense samenleving. Niet alleen voor de jongeren daar, die al een tijd wachten op huurwoningen, maar het is ook fijn voor de plaatselijke winkeliers, de basisschool en de verenigingen. Bovendien biedt deze woningbouw mogelijkheden voor zowel jongeren als ouderen in de Woerdense Verlaat. Er zijn daar zat jongere mensen, die al jaren wachten tot het moment, dat er bij hen in de buurt wat wordt gebouwd. En de huizen in Driekoppenland komen voor hen op fietsafstand.''

In het verkeersplan staan de maatregelen, die genomen worden om het bouwverkeer zo veilig mogelijk door de straten te laten rijden. Zo mogen er geen dertigtonners rijden tussen 08:00 uur en 08:30 uur en tussen 15:15 uur en 15:45 uur; op de tijden dat de kinderen van en naar school fietsen. Een verkeersregelaar houdt de boel in de gaten, en let op dat het bouwverkeer niet harder dan 15 kilometer per uur rijdt. De door een aantal omwonenden gewenste drempels komen er niet; er worden chicanes geplaatst, die de snelheid afremmen. De wethouder licht hierover toe: ,,Je legt drempels altijd te dicht bij een woning; die bewoners krijgen dan mogelijk last van trillingen.''


Enkele bewoners van de Gerberastraat hebben gevraagd om een nieuwe ontsluitingsweg aan te leggen, zodat het bouwverkeer niet door hun straat hoeft te gaan. Die ontsluitingsroute zou echter dwars over een populaire fietsroute voor schoolkinderen leiden en bovendien levert dat andere problemen op, zoals het verdwijnen van parkeerplaatsen en het verstevigen van de bodem voor de ontsluitingsroute. De kosten voor het aanleggen van zo'n nieuwe weg zouden oplopen tot ongeveer een miljoen euro. Het onderzoeksbureau Decisio, dat de maatschappelijke kosten en baten heeft berekend, kwam tot de conclusie dat die alternatieve route niet noodzakelijk is. De gemeente volgt dit advies op, zo stelt Elkhuizen: ,,Om nou een miljoen uit te geven voor een ontsluitingsroute voor 54 woningen... Uiteindelijk moet de samenleving dat geld ophoesten. Als eventueel later in fase 3 woningen gebouwd gaan worden dan wordt het een ander verhaal.''