Noorden – Als er
geen bezwaren komen, kan het project van de bouw van 54 woningen in
Driekoppenland al in het eerste kwartaal van 2018 beginnen. Dat laat
wethouder Guus Elkhuizen (SBN) weten, tijdens zijn presentatie van
het Verkeersplan Noorden-Driekoppenland. Met dat
verkeersplan moet het bouwverkeer veilig over de Kousweg en de
Prolkade en door de Gerberastraat kunnen rijden.
Elkhuizen is blij, dat de
datum nadert, dat het project voor de nieuwbouw kan beginnen. Hij
noemt de te bouwen huizen ,,goed voor de Noordense samenleving. Niet
alleen voor de jongeren daar, die al een tijd wachten op
huurwoningen, maar het is ook fijn voor de plaatselijke winkeliers,
de basisschool en de verenigingen. Bovendien biedt deze woningbouw
mogelijkheden voor zowel jongeren als ouderen in de Woerdense
Verlaat. Er zijn daar zat jongere mensen, die al jaren wachten tot
het moment, dat er bij hen in de buurt wat wordt gebouwd. En de
huizen in Driekoppenland komen voor hen op fietsafstand.''
In het verkeersplan staan
de maatregelen, die genomen worden om het bouwverkeer zo veilig
mogelijk door de straten te laten rijden. Zo mogen er geen
dertigtonners rijden tussen 08:00 uur en 08:30 uur en tussen 15:15
uur en 15:45 uur; op de tijden dat de kinderen van en naar school
fietsen. Een verkeersregelaar houdt de boel in de gaten, en let op
dat het bouwverkeer niet harder dan 15 kilometer per uur rijdt. De
door een aantal omwonenden gewenste drempels komen er niet; er worden
chicanes geplaatst, die de snelheid afremmen. De wethouder licht
hierover toe: ,,Je legt drempels altijd te dicht bij een woning; die
bewoners krijgen dan mogelijk last van trillingen.''
Enkele bewoners van de
Gerberastraat hebben gevraagd om een nieuwe ontsluitingsweg aan te
leggen, zodat het bouwverkeer niet door hun straat hoeft te gaan. Die
ontsluitingsroute zou echter dwars over een populaire fietsroute voor
schoolkinderen leiden en bovendien levert dat andere problemen op,
zoals het verdwijnen van parkeerplaatsen en het verstevigen van de
bodem voor de ontsluitingsroute. De kosten voor het aanleggen van
zo'n nieuwe weg zouden oplopen tot ongeveer een miljoen euro. Het
onderzoeksbureau Decisio, dat de maatschappelijke kosten en baten
heeft berekend, kwam tot de conclusie dat die alternatieve route niet
noodzakelijk is. De gemeente volgt dit advies op, zo stelt Elkhuizen:
,,Om nou een miljoen uit te geven voor een ontsluitingsroute voor 54
woningen... Uiteindelijk moet de samenleving dat geld ophoesten. Als
eventueel later in fase 3 woningen gebouwd gaan worden dan wordt het
een ander verhaal.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home