HOOGMADE
– Nadat de renovatie van de Doesbrug is afgerond, mogen
pleziervaarders zelf op een knop drukken om de brug omhoog te
krijgen. Maar er wordt voor gezorgd, dat die brug dan niet de
godsganse dag omhoog staat. Deze verzekering gaf wethouder Yvonne
Peters (VVD) donderdag 9 november, zelf een fervent watertoeriste.
Door
Joep Derksen
De
firma Hollandia Services B.V. gaat de brug voor 699.000 euro
(exclusief btw) renoveren. Na die renovatie is de Doesbrug
'zelfbedienbaar'. Bootjesvaarders kunnen dan op een knop drukken,
zodat de brug het sein krijgt, dat die open moet gaan. Het is een
horrorscenario voor iedere automobilist, vrachtwagenchauffeur,
fietser en busgebruiker; de pleziervaarders kunnen te pas en te onpas
op de knop drukken en onder de brug door varen, terwijl het school-
en werkverkeer nodeloos stil moet staan. Ondertussen stijgen de
uitlaatgassen met CO2 de lucht in.
Peters
laat weten, dat er in het eerste hoogseizoen na de renovatie van de
brug een brugwachter komt, die de openingstijden van de brug in de
gaten houdt. ,,We bekijken ook welke gevolgen dit heeft voor
bussen.'' Ze oppert, dat er ook tijden moeten zijn, waarop de brug
niet open gaat, maar kiest er voor om dat te beperken tot de
nachtelijke uren; ,,Vanwege de overlast voor auto's, zou de brug
tussen 20:00 uur en 08:00 uur bijvoorbeeld niet kunnen gaan.''
Maar
is het niet beter, om er juist voor te zorgen, dat de brug niet open
gaat tijdens de spitsuren? Zodat het verkeer tussen 08:00 uur en
10:00 uur kan doorrijden en niet nodeloos hoeft te wachten op
vakantievierende vaargangers? Terwijl ondertussen de CO2-uitstoot
onverminderd doorgaat. Dat druist toch in tegen de klimaatafspraken
van Parijs? Peters ziet dit anders: ,,Als boten met draaiende motoren
liggen te wachten, doen we Parijs ook geen eer aan. We moeten een
acceptabele middenweg vinden.''
De
openstaande Doesbrug zorgt volgens de wethouder niet voor files.
,,Het is niet zo, als je de knop duwt, dat meteen de brug open gaat.
Je meldt als vaarder, dat je er bent. De brug gaat mogelijk maximaal
eens per kwartier open. We gaan nog met elkaar in gesprek over
hoeveel keer per uur en hoe lang de brug open gaat. We hebben
natuurlijk rekening te houden met het openbaar vervoer en
schoolkinderen. We willen niet koste wat het kost, dat de brug iedere
keer open gaat op het moment dat iemand op de knop drukt.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home