Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 november 2017

Brugknop voor pleziervaarders

HOOGMADE – Nadat de renovatie van de Doesbrug is afgerond, mogen pleziervaarders zelf op een knop drukken om de brug omhoog te krijgen. Maar er wordt voor gezorgd, dat die brug dan niet de godsganse dag omhoog staat. Deze verzekering gaf wethouder Yvonne Peters (VVD) donderdag 9 november, zelf een fervent watertoeriste.

Door Joep Derksen

De firma Hollandia Services B.V. gaat de brug voor 699.000 euro (exclusief btw) renoveren. Na die renovatie is de Doesbrug 'zelfbedienbaar'. Bootjesvaarders kunnen dan op een knop drukken, zodat de brug het sein krijgt, dat die open moet gaan. Het is een horrorscenario voor iedere automobilist, vrachtwagenchauffeur, fietser en busgebruiker; de pleziervaarders kunnen te pas en te onpas op de knop drukken en onder de brug door varen, terwijl het school- en werkverkeer nodeloos stil moet staan. Ondertussen stijgen de uitlaatgassen met CO2 de lucht in.

Peters laat weten, dat er in het eerste hoogseizoen na de renovatie van de brug een brugwachter komt, die de openingstijden van de brug in de gaten houdt. ,,We bekijken ook welke gevolgen dit heeft voor bussen.'' Ze oppert, dat er ook tijden moeten zijn, waarop de brug niet open gaat, maar kiest er voor om dat te beperken tot de nachtelijke uren; ,,Vanwege de overlast voor auto's, zou de brug tussen 20:00 uur en 08:00 uur bijvoorbeeld niet kunnen gaan.''

Maar is het niet beter, om er juist voor te zorgen, dat de brug niet open gaat tijdens de spitsuren? Zodat het verkeer tussen 08:00 uur en 10:00 uur kan doorrijden en niet nodeloos hoeft te wachten op vakantievierende vaargangers? Terwijl ondertussen de CO2-uitstoot onverminderd doorgaat. Dat druist toch in tegen de klimaatafspraken van Parijs? Peters ziet dit anders: ,,Als boten met draaiende motoren liggen te wachten, doen we Parijs ook geen eer aan. We moeten een acceptabele middenweg vinden.''


De openstaande Doesbrug zorgt volgens de wethouder niet voor files. ,,Het is niet zo, als je de knop duwt, dat meteen de brug open gaat. Je meldt als vaarder, dat je er bent. De brug gaat mogelijk maximaal eens per kwartier open. We gaan nog met elkaar in gesprek over hoeveel keer per uur en hoe lang de brug open gaat. We hebben natuurlijk rekening te houden met het openbaar vervoer en schoolkinderen. We willen niet koste wat het kost, dat de brug iedere keer open gaat op het moment dat iemand op de knop drukt.''