Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 november 2017

''Uit het leven halen, wat er in zit''


Cas scoort met Facebookhit

OUDE WETERING – Veel mensen hebben al een Facebookpagina, maar wie is het gelukt om binnen twee weken maar liefst 750 volgers te krijgen? Het is maar een kleine elite, die dat gepresteerd heeft en Cas Huigsloot (17) is er één van. Met zijn site www.facebook.com/DierenManierenplus geeft hij zijn liefde voor dieren en de natuur door naar anderen en deelt hij zijn kennis over de flora en fauna om ons heen.

Door Joep Derksen

Cas heeft de ongeneeslijke spierziekte van Duchenne, waardoor hij al jaren in een rolstoel zit. Iedere dag gaan zijn spieren een klein beetje achteruit; hij heeft met de school moeten stoppen, omdat dit teveel energie van hem vrat en ook is niet zeker of hij zijn droomwens 'werken met dieren' ooit zal kunnen vervullen. Hij heeft zichzelf dus een nieuw doel gesteld: zo veel mogelijk mensen vertellen over zijn twee grote passies; dieren en de natuur.

Iedere week gaat bezoekt hij de dierentuinen Blijdorp en Artis en ook heeft hij regelmatig interviews met mensen die bijvoorbeeld op een kinderboerderij werken. Cas interviewt hen dan en ook deze interviews zijn terug te lezen op zijn Facebookpagina. Hoewel het best veel energie kost, geeft het hem juist ook weer energie. Niet in het minst dankzij de vele enthousiaste reacties die hij ontvangt. Hij vertelt over de reden, waarom hij dit initiatief heeft opgezet: ,,Ik heb van jongs af aan een passie voor dieren en de natuur. Als je in een rolstoel zit, kun je weinig lichamelijk doen. Ik heb veel naar documentaires gekeken, zoek informatie op internet op en wil mijn kennis met mensen delen.''

Zo maakt Cas direct van de gelegenheid gebruik om een tip te geven. ,,De winterslaap van egels is begonnen en ze slapen altijd onder een hoop bladeren. Dus als je zo'n bladerberg in je tuin hebt liggen, ruim dat voorzichtig op en voorkom dat de egel wakker wordt. Anders heeft hij stress en verbruikt hij veel energie.'' Cas heeft inmiddels al meerdere mensen geïnterviewd: een verzorger van dierentuin Blijdorp, een dierenarts en een medewerker van een kinderboerderij. ,,Ik vind interviewen erg leuk. Je stelt mensen vragen en door hun antwoorden leer je zelf weer wat.''

Niet veel 17-jarigen gaan iedere week naar meerdere dierentuinen. Vanwaar die fascinatie voor dieren? ,,Ik vind dieren heel bijzonder, weet er veel van af en geniet er van om te kijken hoe ze zich gedragen. Laatst was ik ook in de Waterleidingduinen, waar we herten van dichtbij konden spotten, terwijl ze aan het burlen waren om vrouwtjes voor zich te winnen.'' Cas is voorlopig niet van plan om ook een YouTube pagina op te zetten. ,,Op Facebook kun je schrijven, waarna mensen kunnen reageren en vragen stellen, die ik weer kan beantwoorden. Dan ben je interactiever bezig met je volgers. Bij YouTube liken mensen alleen maar jouw posts. Misschien ga ik later nog op Instagram, maar eerst ga ik me inwerken met Facebook.''

Cas geniet enorm van zijn Facebookpagina, zeker nu hij niet meer naar school gaat. ,,Als je deze spierziekte hebt, word je niet zo oud. Als ik een opleiding doe en afrond, ben ik 22 of 23 jaar. Daarna moet ik aan het werk, wat ik misschien niet leuk vind. Ik leef voor vandaag en wil een beetje lol hebben. Ik heb liever, dat ik nu bezig ben, waarvan ik zeker weet dat ik dit leuk vind.'' Dus de term ,,Pluk de dag!'' past wel bij hem? ,,Ja. Ik wil het beste er uit proberen te halen wat er in het leven zit. Het is belangrijk, dat je van de kleine dingen geniet.''


Cas waardeert het, als u zijn Facebookpagina www.facebook.com/DierenManierenplus een 'like' geeft.