Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 november 2017

,,Uitbreiding Schiphol in Noordzee''

KAAG EN BRAASSEM – ,,Er moet geen tweede Kaagbaan komen. Als Schiphol wil uitbreiden, dan kan dat in de Noordzee.'' Fractievoorzitter Ton van Velzen (LKB) hield dit pleidooi maandag 13 november.

Door Joep Derksen

Al tientallen jaren worden inwoners van Alkmaar tot Wassenaar geconfronteerd met de vliegtuigoverlast van Schiphol. De luchtvaartsector zou graag zien, dat alle klachten over het vliegtuiglawaai voortaan worden afgehandeld door de gemeenten zelf. En in ruil daarvoor mogen die gemeenten dan ook gaan bouwen in de zogeheten '20Ke-Contouren'; onder de rook van de passerende vliegtuigen dus.


Maar Van Velzen vindt, dat de rijksoverheid, als grootaandeelhouder van Schiphol, anders moet denken. ,,Schiphol kan nog steeds uitbreiden in de Noordzee. Het vervoer van reizigers en goederen kun je ondergronds regelen. Als Schiphol extra start- en landingsbanen wil hebben, is dat het mooiste alternatief.'' Van Velzen, die ook lid was van het 'Schadeschap Schiphol', laat weten, dat er al jaren geleden onderzoeken zijn uitgevoerd naar de uitbreiding van Schiphol in de Noordzee. De resultaten hiervan waren, dat zo'n uitbreiding wel degelijk mogelijk is. Net zoals dat in Hongkong in de jaren '90 van de vorige eeuw ook kon, toen een nieuw vliegveld in de zee naast deze wereldstad werd aangelegd door Nederlandse bedrijven. Van Velzen: ,,We hebben de beste techneuten van de hele wereld. We kunnen Schiphol bouwen in de zee; waarom doen we het niet?! De Nederlandse regering moet dat besluit als grootaandeelhouder nemen.''