KAAG
EN BRAASSEM – ,,Er moet geen tweede Kaagbaan komen. Als Schiphol
wil uitbreiden, dan kan dat in de Noordzee.'' Fractievoorzitter Ton
van Velzen (LKB) hield dit pleidooi maandag 13 november.
Door
Joep Derksen
Al
tientallen jaren worden inwoners van Alkmaar tot Wassenaar
geconfronteerd met de vliegtuigoverlast van Schiphol. De
luchtvaartsector zou graag zien, dat alle klachten over het
vliegtuiglawaai voortaan worden afgehandeld door de gemeenten zelf.
En in ruil daarvoor mogen die gemeenten dan ook gaan bouwen in de
zogeheten '20Ke-Contouren'; onder de rook van de passerende
vliegtuigen dus.
Maar
Van Velzen vindt, dat de rijksoverheid, als grootaandeelhouder van
Schiphol, anders moet denken. ,,Schiphol kan nog steeds uitbreiden in
de Noordzee. Het vervoer van reizigers en goederen kun je ondergronds
regelen. Als Schiphol extra start- en landingsbanen wil hebben, is
dat het mooiste alternatief.'' Van Velzen, die ook lid was van het
'Schadeschap Schiphol', laat weten, dat er al jaren geleden
onderzoeken zijn uitgevoerd naar de uitbreiding van Schiphol in de
Noordzee. De resultaten hiervan waren, dat zo'n uitbreiding wel
degelijk mogelijk is. Net zoals dat in Hongkong in de jaren '90 van
de vorige eeuw ook kon, toen een nieuw vliegveld in de zee naast deze
wereldstad werd aangelegd door Nederlandse bedrijven. Van Velzen:
,,We hebben de beste techneuten van de hele wereld. We kunnen
Schiphol bouwen in de zee; waarom doen we het niet?! De Nederlandse
regering moet dat besluit als grootaandeelhouder nemen.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home