[KAAG
EN BRAASSEM] Het Microklimaat Leimuiden heeft gezorgd voor minder
overlast van de Schipholvliegtuigen. De
vaste bochtstraal levert een verbetering op van het per saldo aantal
ernstig gehinderden. Er is een afname van het aantal ernstig
gehinderden in Leimuiden, Nieuw-Vennep en Burgerveen. Daar staat wel
een toename tegenover in Rijsenhout en Kudelstaart. Is dit nieuws
reden om de champagnekurken te laten ploppen? Wethouder Yvonne Peters
(VVD) is hier voorzichtig over. ,,Het is een feit dat het
microklimaat Leimuiden heeft geleid tot verbetering boven Leimuiden.
Maar het zijn grote woorden om nu de champagnefles te gaan
ontkurken.''
Maar
het blijkt toch belangrijk, dat het gedrag van Schiphol in de gaten
wordt gehouden. In de periode van 1 november 2016 tot en met 31
oktober 2017 zijn 32.300 nachtvluchten gevlogen. Dat is meer dan het
maximum uit het Aldersakkoord (32.000). Hiermee heeft Schiphol weer
de afspraken overtreden. Voelt wethouder Peters zich geschiphold?
,,Ik voel mij nooit geschiphold. Voor Kaag en Braassem is Schiphol
ook belangrijk voor de werkgelegenheid en we vinden het prettig om
snel op vakantie te kunnen. Schiphol heeft ook minder aantrekkelijke
effecten. Nachtvluchten zijn daar onderdeel van.''
Buurgemeente
Nieuwkoop vraagt aandacht voor het tegengaan van het Schiphollawaai
en heeft daarom de actie 'Geef stilte een stem' opgezet. Deze actie
krijgt veel steun van andere gemeente, zelfs tot in Drente aan toe.
Maar het college van Kaag en Braassem sluit zich niet aan bij 'Geef
stilte een stem'. Wethouder Peters: ,,We nemen niet deel aan deze
actie. We zijn voor een goede afweging en balans met een eventuele
uitbreiding van Schiphol. Maar we zijn niet tegen Schiphol.''
Op
de vraag, of de wethouder kiest voor de groei van Schiphol of de rust
en bescherming tegen ultrafijnstof van de inwoners, antwoordt ze:
,,We ondersteunen het feit dat er aandacht is voor balans tussen
uitbreiding van Schiphol en het woon- en leefklimaat. We willen niet
afdoen aan het economische belang. We willen dat onze kinderen hier
kunnen wonen en werken. We moeten een balans vinden tussen de
technische vooruitgang en wat er dan mogelijk is voor ons gebied. Mag
van Peters daarom dus een tweede Kaagbaan komen? ,,Daar heb ik geen
mening over. Het is onderdeel van het gesprek, wat we met alle
partijen voeren. Een extra baan kan betekenen, dat we het eerlijker
kunnen verdelen. In bestuurlijk overleg proberen we alle lusten en
lasten zoveel mogelijk te verdelen.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home