Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 januari 2018

Dit is de tijd van de duurzaamheid

Joep Derksen interviewt deze weken inwoners van Kaag en Braassem, die zich op de een of andere manier inzetten om hun omgeving een stukje duurzamer te maken. En zo dus meewerken aan een betere wereld. Deze week: deel 2; Job Grovenstein, mede-oprichter van KBenergie.

Job Grovenstein werkte in het verleden voor het Hoogheemraadschap van Rijnland. Op die plek raakte hij in de ban van de noodzaak voor een duurzamere samenleving. ,,Ik was adviseur voor de werking van afvalwaterzuiveringsinstallaties en gaf advies over het gebruik van chemicaliën en energie. Ik las in vakbladen, dat de aarde uitgeput raakt van allerlei grondstoffen die we dagelijks teveel gebruiken. Voordat ik de wereld wilde evangeliseren, bedacht ik dat ik de duurzaamheid eerst zelf in de praktijk wilde brengen.''

En dus spoot Grovenstein 30 jaar geleden zijn muren vol met muurisolatie. Ook de vloeren en het dak werden goed geïsoleerd. En de aan het huis gebouwde serre zorgt er in het voorjaar en najaar voor, dat de opgevangen warmte gebruikt kan worden om de rest van het huis op temperatuur te houden. Dat scheelt weer enorm in de stookkosten. Sinds vier jaar woont Grovenstein in een energieneutraal huis: ,,Sinds ik de palletkachel heb aangeschaft. De kosten voor de aanschaf van de pellets kan ik betalen door de opbrengst van de zonnepanelen op ons dak.'' Overigens is het niet zo, dat Grovenstein en zijn vrouw zitten te vernikkelen van de kou om maar energieneutraal te zijn. Hij lacht: ,,We houden van comfort, dus als het echt gaat vriezen, gaat de vloerverwarming wel aan!''

Regels

Vijf jaar geleden speelde Grovenstein met de idee om een energiecorporatie op te zetten. Toen was de tijd er nog niet rijp voor, maar sinds 2016 zijn de regels verbeterd. De oprichting van KBenergie kwam helemaal in een stroomversnelling, toen Grovenstein 8.050 euro kreeg van de gemeenteraad om zijn idee tot uitvoering te brengen. En wat is dat idee precies? Er zijn veel mensen, die wel zonnepanelen op hun dak willen hebben, maar hier niet toe in staat zijn. Bijvoorbeeld omdat ze in een huurwoning zitten en dus afhankelijk zijn van toestemming van de pandeigenaar. Of het gaat om mensen die in een appartementengebouw wonen en dus toestemming  moeten hebben van de andere bewoners voor het plaatsen van die panelen.

Vol passie stelt Grovenstein: ,,Ik zag dat er nog veel te weinig woningen waren met zonnepanelen op het dak. Ik wilde mensen evangeliseren en hen bewust maken van hoe ze dat kunnen bewerkstelligen. Ik zit niet meer in de raad en heb flink wat meer tijd over. Overal in Nederland zag je energiecorporaties ontstaan. Ik wil ook mensen in deze gemeente een mogelijkheid geven om lid te worden.''

Zonnepanelen

De mensen, die zich in kunnen schrijven, moeten in de buurt wonen van het dak waar zonnepanelen worden opgelegd. Voor Kaag en Braassem wordt dit het gemeentehuis, waar 220 zonnepanelen op komen. Iedere inwoner kan zich inschrijven voor één of meerdere zonnepanelen (330 euro per stuk), behalve de inwoners van Hoogmade en degenen die aan de westkant van de A4 wonen vanwege de postcoderegeling. Grovenstein is al bezig met plannen om ook deze inwoners in de toekomst de kans te geven deel te nemen met KBenergie. Hiervoor is hij in overleg met agrariërs, die mogelijk het dak van een schuur gratis beschikbaar willen stellen.

Van de circa 26.000 inwoners hebben zich tot nu toe 22 gezinnen ingeschreven om zonnepanelen te kopen. In totaal hebben de deelnemers nu op 180 panelen een optie genomen. Grovenstein: ,,Mensen kunnen nog steeds inschrijven om mee te willen doen.'' Hij verdient geen cent aan dit initiatief: ,,Ik doe het niet voor mij; het is vrijwilligerswerk, dat ik samen met Ruud van der Meer uitvoer.'' De deelnemers aan de energiecorporatie krijgen de btw terug en hoeven geen energiebelasting te betalen gedurende 15 jaar; hierdoor hebben ze hun geld binnen negen jaar terugverdient. Maar belangrijker nog dan het geldelijke gewin, zo vindt Grovenstein, is de bijdrage die je levert aan een duurzamere wereld. ,,Mensen vragen zich af; wanneer ze het terug hebben verdiend. Maar bij de aanschaf van een auto vraag je je dat nooit af.''

Woensdag 10 januari organiseert KBenergie een bijeenkomst in het gemeentehuis in Roelofarendsveen. Meer informatie over het deelnemen wordt daar dan gegeven. Aanmelden via www.kbenergie.nl is gewenst. Nog dit voorjaar gaat het eerste project van Kbenergie, met het leggen van zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis, van start.