[KAAG
EN BRAASSEM] Het college van burgemeester en wethouders heeft een
voorstel opgesteld over de nieuwe tarieven voor het huishoudelijk
afval. Vanaf 2019 zou elk eenpersoonshuishouden 130 euro als
basistarief betalen en meerpersoonshuishoudens worden voor 200 euro
aangeslagen. Daarnaast moeten inwoners 1,50 euro betalen voor iedere
restafvalzak van 60 liter, die in een ondergrondse container gedumpt
wordt. Mensen met een eigen grijze minicontainer betalen 4,50 euro
per lediging voor een container van 140 liter en maar liefst 8 euro
per keer voor een container van 240 liter. De gemeenteraad moet
hierover nog haar oordeel geven.
Wethouder Yvonne
Peters (VVD) staat helemaal achter dit voorstel. Door de inwoners te
laten betalen voor het restafval, dat ze laten weghalen, wordt het
principe 'De gebruiker betaalt' beter gehanteerd. Volgens haar is het
mogelijk om goedkoper uit te zijn op de eindafrekening als je het
restafval maar een keer per maand langs de kant van de weg zet. De
vaste lasten dalen namelijk met zo'n 70 euro. Peters: ,,Voor
70 euro minder kun je al aardig wat containers aan de kant zetten.''
Dit
jaar werd het systeem 'Afval Anders' ingevoerd. Hoewel er veel minder
restafval wordt aangeboden, is er ook een stijging van de dumping van
het aantal afvalzakken naast de ondergrondse containers te zien. De
hoeveelheid restafval is in het eerste kwartaal met meer dan de helft
gedaald van 1,3 miljoen kilo naar 661.000 kilo. Maar het ingezamelde
herbruikbare afval, zoals GFT, glas, plastic en papier steeg slechts
met 364.000 kilo. En dus is er 300.000 kilo aan afval 'verdwenen'.
Waar is dat afval gebleven? De wethouder kan alleen maar haar
vermoedens uiten. ,,De
hoeveelheden van het afval dat bij het afvalbrengstation gebracht
wordt, zitten er niet bij. Ik weet vrij zeker dat kleine bedrijven en
ZZP-ers hun afval in de privébak deden. De tijd zal leren of er een
inhaalmoment in zit, of dat mensen bewust hun producten kopen. Er
zijn ook inwoners, die extra grijze bakken gekocht hadden om hun vuil
in te dumpen. Maar de vuilniswagens nemen deze extra bakken niet meer
mee, omdat ze niet gechipt zijn.'' Deze tweede bakken strategie werd
volgens de wethouder met name gebruikt bij recreatiewoningen en
caravans. Peters: ,,We hadden er geen enkele controle op, of mensen
een tweede bak hadden.''
Er
komt een apart raadsvoorstel om inwoners met een stoma of medisch
restafval te compenseren met een korting van 80 euro per jaar. De
gemeente schat in, dat zo'n 110 huishoudens hier gebruik van zullen
maken. Wie in aanmerking wil komen voor die korting, moet een
aankoopbewijs van bijvoorbeeld volwassen luiers tonen aan Participe,
zo is de bedoeling. Zal dit niet leiden tot misbruik van deze
regeling? De wethouder: ,,Mensen moeten niet
gestraft worden voor het hebben van medisch afval, vanwege een
beperking. Je wilt niet dat mensen naar een huisarts moeten voor een
medische verklaring, maar wel een drempel opwerpen tegen misbruik. We
proberen een regeling te maken, die mensen helpt, met een zekere rem
op de misbruikmogelijkheid. Hier zullen ongetwijfeld mensen zijn, die
er misbruik van willen maken. Maar de goeden mogen niet leiden onder
de kwaden.''
Is dit ook niet het
juiste moment om te kijken naar een betere verdeling van de kosten
voor tweepersoonshuishoudens? Nu betalen mensen, die alleen wonen
'slechts' 130 euro, maar als je met z'n tweeën of meer in een huis
woont, moet je ieder jaar 200 euro aftikken. Terwijl je als
kinderloos echtpaar veel minder afval hebt, dan een gezin met drie
kinderen. Peters: ,,Je
kunt het zo ingewikkeld maken als je wilt. We hadden kunnen kiezen
voor een derde tarief: dat is misschien eerlijker, maar bij meer
variatie wordt het systeem alleen maar ingewikkelder.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home