Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 oktober 2019

Coming out nog lastig in Nieuwkoop


Nieuwkoop – Als enige gemeente in het Groene Hart gaat vandaag de Regenboogvlag niet in de top bij het gemeentehuis. Dit symbool van ‘inclusiviteit’ en aanvaarding van de mensen zoals ze zijn, zou gewoon fier in de wind moeten wapperen, zo vindt Jop van der Pijl.


Van der Pijl (19) worstelde sinds zijn twaalfde al met zijn gevoelens en pas vorig jaar, nét voor zijn examen aan het Ashram College had hij zijn coming-out. Hij denkt terug aan zijn jonge tienerjaren: ,,In het begin keek ik online alleen naar de meisjesinfluencers, maar later werden dat vooral de jongensinfluencers. En ik begon hun persoonlijkheid ook mooi te vinden.’’ Op een dag constateerde hij bij zichzelf, dat hij geen seksuele interesse in meisjes had, alleen met jongens.


Hij schreef zijn gevoelens voor zichzelf weg op papier. Nu hij het terugleest, schrikt Jop er nog van. ,,Ik had een heel negatief zelfbeeld. Ik wilde helemaal niet gay zijn; dat was niet mijn keuze. Als je een bal verkeerd schopt op het voetbalveld, roepen ze ‘homo’ en als je een alcoholvrij biertje drinkt, ben je een ‘flikker’. Dat zorgde voor een gekleurd beeld over het homo-zijn. Ik was bang dat ik van de basketbalvereniging af moest.’’ Jop ging een relatie aan met een meisje: ,,Zij was jarenlang mijn vriendin. Het was echt een topmeid en ik had de hoop, dat ik door mijn relatie met haar heteroseksueel zou worden.’’


Op zijn middelbare school durfde Jop niet uit de kast te komen. ,,Ik was bang voor de reacties; je bent in de pubertijd en je wilt er bij horen. Ook liep daar geen rolmodel rond; de norm was ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’.’’ Vorig jaar april moest hij zijn gevoelens kwijt en hij lichtte zijn ouders in over zijn homoseksuele gevoelens. Het bleek dat zijn ouders al lang deze vermoedens hadden en ze reageerden heel positief en ondersteunden Jop enorm. ,,Ik besloot hierna mijn telefoon te pakken en mijn coming-out op Snapchat te plaatsen. Ik wilde niet voor mijn klas of basketbalteam staan om te zeggen, dat ik homoseksueel ben.’’


Na het basketballen douchen de jongens gezamenlijk. Gingen zijn teamgenoten anders met Jop om, toen hij vertelde dat hij op jongens viel? ,,Nee, al werd wel de grap gemaakt, dat je de zeep niet moet laten vallen. Daar wen je wel aan.’’ Heeft hij wel eens gekeken naar de penis van de overige 
teamgenoten? Jop lacht: ,,Dat doet iedere jongen, volgens mij.’’


Binnenkort komt D66 met het initiatief, dat Nieuwkoop tijdens de jaarlijkse comingoutdag de Regenboogvlag ophangt bij het gemeentehuis. Er zijn in heel Zuid-Holland 47 gemeenten die wel iets doen en maar vijf, die géén aandacht schenken aan de noodzaak van inclusiviteit. Jop wil heel graag, dat de gemeenteraad de Regenboogvlag omarmt.


,,Wanneer je geen hetero bent, ben je helaas nog niet gelijk. De Regenboogvlag staat symbool voor een samenleving waarin iedereen zichzelf mag zijn. Helaas is het zo, dat 20% van alle LHBTI-ers te maken krijgt met geweld.’’ Dat maakt, dat Jop zich niet altijd vrij voelt om zijn gevoelens te uiten. Ook niet in het zo vreedzame Zevenhoven. ,,Ik wil onbezorgd met mijn vriend Jip hand in hand lopen. Maar er zijn plekken, waar we dat niet doen. Bijvoorbeeld als er een groep jongeren staat bij de voetbalkooi.’’


Maar wat voor zin heeft het ophangen van zo’n vlag? ,,Het gaat om het grote geheel, dat we gaan nadenken over inclusiviteit. Ben ik echt de enige op de sportvereniging en in mijn klas, die homoseksueel is? Sommige mensen zitten gevangen in hun eigen emoties.’’ Jop besluit: ,,Ik hoop dat tieners, die worstelen met hun gevoelens, iemand zoeken om mee te praten. In persoon of online.’’

Aan burgemeester Frans Buijserd is gevraagd, wat hij vindt van het hijsen van de Regenboogvlag. In een reactie stelt hij: ,,Wij hebben geen regenboogvlag. Al jaren is de regel, dat wij slechts officiële overheidsvlaggen hijsen.’’