Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 juli 2020

Pure passie voor het familiebedrijf

Notariskantoor Van Dijk

NOORDWIJKERHOUT – Wie Mr. Noëlla van Dijk op haar vijftiende had verteld, dat ze later haar eigen notariskantoor zou hebben, had ze hartelijk uitgelachen. Toen ze op haar zestiende klaar was met het gymnasium wilde ze geneeskunde studeren. ,,Ik werd uitgeloot en volgde daarom een jaartje de Rechtenstudie.’’ Niet alleen de studie zelf, maar ook haar bijbaan op een notariskantoor in Woudenberg zorgde ervoor dat haar leven heel anders verliep. Sinds januari mag ze zich de eigenaar noemen van Notariskantoor Van Dijk.

JOEP DERKSEN

Het notariskantoor heeft ze overgenomen van Frans van Loenhoud. Dat gebeurde nadat ze 18 jaar als kandidaatnotaris alle kneepjes van het vak had geleerd bij drie verschillende kantoren. Eind 2018 nam ze het besluit om te beginnen bij Van Loenhoud, met als doel om een jaar later het kantoor over te nemen. ,,Van de zes medewerkers zijn er drie, die hier al twintig jaar werken. Onderling is iedereen heel hecht met elkaar. Gelukkig klikte het over en weer en we hebben in die tijd wederzijds vertrouwen opgebouwd en uitstekend met elkaar samengewerkt.’’

Om haar eigen notariskantoor te realiseren, was het noodzakelijk dat Van Dijk de benoemingsprocedure moest doorlopen. Dat hield in; het schrijven van een ondernemersplan en het volgen van meerdere psychologische testen. Op 21 november 2019 werd Van Dijk bij Koninklijk Besluit benoemd en in december volgde de beëdiging. Sinds 1 januari is Frans van Loenhoud met pensioen en zet het team van Van Dijk zich in voor alle inwoners en ondernemers van Noordwijkerhout.

Maar Van Dijk gaat nu niet alles opeens anders doen. Een mooi voorbeeld van het respect naar de historie is, dat ze op haar visitekaartje een vogeltje heeft laten drukken; als symbool voor het vogeltje, dat altijd op het bureau van Van Loenhoud stond. Het kantoor is wel opnieuw ingericht en komt veel huiselijker over. Met uitzicht op de prachtige tuin. ,,Mensen moeten over een drempel gaan om naar de notaris te gaan; ik wil er voor zorgen, dat ze zich op hun gemak voelen.’’

Over haar beslissing om haar eigen notariskantoor te beginnen, informeert Van Dijk: ,,Toen ik bij een ander notariskantoor werkte, wist ik al dat ik zelf notaris zou worden. Het is fijn op een lopende trein over te nemen, in een prettige gemeenschap als Noordwijkerhout zonder poespas of hoogdravendheid en trouwe klanten. Ik besefte: als ik dit niet doe, laat ik een mooie toekomst als notaris liggen.’’

Familie

Familie en eerlijkheid; dat is waar het bij Van Dijk om gaat. ,,Ik wil mezelf elke dag recht in de spiegel kijken, wetende dat ik alles eerlijk en goed heb gedaan. Het meeste ben ik actief met het regelen van de aankoop van woningen en het verzorgen van de hypotheken. Maar ook het personen- en familierecht; de dingen waar je om moet lachen of huilen. Of het nu gaat om kinderen die worden geboren, relaties die je krijgt of uitgaan of mensen die overlijden. Maar ook wat er moet gebeuren, als je vader of moeder gaat dementeren.’’

Ze licht toe: ,,Bij personen- en familierecht zit je vaak bij mensen op tafel. Ik wil weten hoe de gezinssituatie is, wat je aan vermogen hebt en de financiële verwachtingen voor de komende paar jaren. ik probeer uit te leggen wat er gebeurt als mensen niets willen regelen en hoe ze de zaken wel kunnen regelen. In dit soort dossiers is het belangrijk, dat je een klik hebt; zonder wederzijds vertrouwen kom je nergens.’’

Ondernemers zoeken in de regio naar een jonge notaris, zodat ze weten, dat ze de komende dertig jaar hetzelfde gezicht kunnen zien. Bij Notariskantoor Van Dijk zijn ze op de juiste plek. Van Dijk (38): ,,Mijn man en ik weten, hoe je ondernemerschap combineert met je gezin. We zijn heel erg ondersteunend voor families en familiebedrijven. Om dit te benadrukken staan ook de termen ‘Duidelijk en Goed Verzorgd’ op onze website. Ik heb geen doel, dat ik over vijf jaar een groter pand wil. Ik wil elke dag wakker worden, zin hebben om naar mijn werk te gaan en dat mijn mensen ook dat gevoel hebben. Ik geef alleen advies waar ik zelf 100% achter kan staan en dat zie ik mezelf wel de komende dertig jaar hier doen.’’

Herenweg 22 Noordwijkerhout, T: 0252 376 547, W: www.notariskantoorvandijk.nl.