Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 november 2020

De man en zijn mancave


TER AAR – Dertig mannen, die hun leven gewijd hebben aan de edele aard van het vakmanschap, zijn vereeuwigd in een boek. De ‘ambachtelijke kunstenaars’ uit heel Nederland vertellen in ‘Man & werkplaats’ wat hun drijft en waarom ze ieder vrij uurtje in hun eigen werkplaats vertoeven.

De 72-jarige Fons Vendrik uit Ter Aar heeft van jongs af aan al een liefde voor oude televisies en buisradio’s. En dat is te zien in zijn werkplaats: Vendrik toont een grote voorraad van gevonden over overgenomen oude radiolampen, veel trimsleutels van kusntstof en er is geen metalen schroevendraaier te bekennen. Tijdens het gesprek soldeert hij een blauw condensatortje vast en licht toe: ,,Metalen schroevendraaiers hebben namelijk invloed op het magnetische veld.’’

Na zijn pensionering bouwde Vendrik een schuur in zijn tuin. Daar werkt hij aan versterkers en buizenradio’s, die totaal anders werken dan de moderne transistorradio’s. Vendrik, die lid is van de Nederlandse Vereniging voor de Historie va de Radio en actief voor het Repair Cafe Ter Aar, vertelt: ,,Van kinds af aan ben ik opgegroeid met elektronica. De mystiek die er aan zat, fascineerde me. Ik begreep het niet. Van mijn ouders kreeg ik een radiobouwdoosje, dat mijn oudere broer in elkaar heeft gezet. Het eerste, dat ik zelf maakte, was een snoer met een stekker en een lamp. Het veroorzaakte een gigantische kortsluiting in huis, waarna i eigenhandig de stoppen verving. Mijn ouders hebben het nooit geweten.’’

Fotograaf Otto Kalkhoven is de bedenker en samensteller van ‘Man & Werkplaats’. ,,Het idee kreeg ik, omdat ik een folder van een gereedschappenfabrikant zag. Daar stond een foto van een werkplaats in, waar ik naar bleef kijken. Ik bedacht: ‘Als ik het leuk vind, vinden een heleboel mannen dit leuk’. Deze mannen richten hun werkplaats helemaal naar hun eigen idee in. Het is hun eigen mancave, waar hun vrouwen en kinderen geen zeggenschap hebben.’’ Vendrik lacht. ,,Dat klopt: ik zit dan wel in mijn eigen wereldje.’’

Alle dertig geïnterviewde en gefotografeerde mannen houden zich bezig met verschillende expertises. Zo zijn er een hout- en een metaalbewerker, een vliegtuigbouwer en iemand die zijn leven heeft gewijd aan het werken met klei. Waarom staan er geen vrouwen in het boek? Kalkhoven: ,,Ik wilde het een echt mannenboek maken. De meeste lezers, vinden het leuker als er alleen maar mannen in staan. Misschien komt er nog eens een vrouwenboek, maar het lijkt me lastiger om dertig dames met een eigen werkplaats te vinden.’’

Vendrik: ,,Ik hoop dat met dit magazine de jeugd bereikt wordt. Het is een ongelooflijk boeiend boek, als je ziet wat die mensen allemaal voor professionele apparatuur hebben. Ook zie ik dit als erkenning voor het vak van radiomonteur; dat vak bestaat niet meer.

Man & Werkplaats (ISBN: 978 9493042 063) is voor 23,50 euro verkrijgbaar bij iedere boekhandel en via www.manenwerkplaats.nl.