Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 december 2020

,,Gemeente wist van zwakke plek’’

LEIMUIDEN – Uiteindelijk moet er een prachtig vernieuwd dorpshart in Leimuiden komen. Met  een mooie haven en een fraaie brug. Maar tegenslag volgt op tegenslag; de grond is niet sterk genoeg voor de brug en wegen. Er moet extra grond op worden aangebracht, waarna het negen maanden moet inklinken. De gemeente Kaag en Braassem vindt, dat aannemer Smit’s bouwbedrijf moet opdraaien voor de kosten. Maar Koos Waasdorp, de man die als eerste bedacht om een haven in Leimuiden aan te leggen, vindt dat de gemeente haar handen in onschuld probeert te wassen.

Op de Grietpolderweg ligt al tientallen jaren een zwakke plek van zo’n vijftien meter, dat jaarlijks centimeters wegzakt, aldus Waasdorp. ,,Dat werd door de jaren heen steeds opgelost door er een nieuwe laag asfalt overheen te gooien. Zo’n vijf jaar geleden hebben ze daar putten geplaatst om het overtollige water af te voeren. De gemeente had de aannemer in ieder geval kunnen informeren, dat die zwakke plek daar ligt en dat je op die plek geen weg kunt aanleggen, zonder dat je de grond eerst voorbelast.’’

De aannemer was niet op de hoogte van deze zwakke plek en nu is het hele project negen maanden vertraagd; met veel extra verkeersoverlast. ,,Het gaat om de centen; de aannemer wordt nu aansprakelijk gesteld en als dader aangewezen. Maar de gemeente wist hier écht wel van.’’

Een gemeentelijk woordvoerder: ,,Smit’s bouwbedrijf ontwikkelt voor eigen rekening en risico het Dorpshart Leimuiden. Voor de realisatie van deze brug en de wegen zijn in hun opdracht diverse grondonderzoeken en berekeningen uitgevoerd. Daarbij zijn de meest ongunstige locaties helaas niet in beeld gekomen. Deze kwamen pas aan het licht na het verwijderen van de gehele constructie. Op dat moment werd zichtbaar dat op lokale plekken veel asfalt is aangebracht.’’