Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 mei 2021

“De Lieve Heer zorgt voor haar, maar ik doe het beter!’’

 

Albert en Elly Agtereek zijn 60 jaar getrouwd

OEGSTGEEST – Op dinsdag 27 april vierden Albert (86) en Elly (80) Agtereek dat ze zestig jaar geleden ‘Ja!’ tegen elkaar zeiden. In april 1961 begon het Eichmann-proces en mislukte de inval in de Varkensbaai in Cuba. Maar de wederzijdse liefde van de jonggehuwden vulde die dag de Baptistenkerk in Amsterdam.

JOEP DERKSEN

Al op jonge leeftijd was Albert een echte heer; hij bracht Elly op zijn fiets naar haar huis. “Achterop de fiets of voorop de stang. Toen ze 17 was is de liefde gegroeid. Ze was een ontzettend mooi meisje en ik vind haar nog steeds een heel mooie, oude dame.’’ Wat was er zo bijzonder aan haar echtgenoot, dat Elly voor hem ‘viel’? “Hij was heel humoristisch en ik vond hem leuk. Ik was gewoon verliefd. Zelf kom ik uit een gelovig gezin, maar mijn man was buitenkerkelijk. Hij was de enige in zijn familie, die tot het geloof gekomen is. Daarom kwam hij veel bij ons thuis.’’

Albert heeft van het geloof ook zijn werk gemaakt. Sterker nog; op hoge leeftijd wordt hij nog altijd gevraagd om voor kerken te preken. Als dominee is hij met emeritaat, maar hij gaat regelmatig op zondagen naar kerken van verschillende geloven om daar het woord te verspreiden. “Ik predik veel over Jezus van Nazareth.’’ Ze zijn gezegend met twee dochters, een zoon en twee kleinkinderen.

Het zestigjarig huwelijk hebben ze in familiekring gevierd. Elly: ,”Ik had een feestelijk ontbijt besteld en die dag kwam het ene na het andere telefoontje binnen. Er werden ook heel veel bloemen werden gebracht. ‘s Middags zijn we naar het huis van onze dochter gegaan en hebben we met elkaar een high tea gehad; het was een echte feestdag!’’

Ze onthullen het geheim van hun huwelijk: “We hebben het ook best wel moeilijk gehad samen. Maar ondanks de strubbelingen, die er soms waren, hebben we elkaar weten vast te houden. Allebei proberen we intens met God te leven. Dan kijk je elkaar anders en vergeef je over en weer, waar je vergeven moet. We koesteren het gevoel van samenzijn heel erg.’’

Hun grootste wens, is dat ze nog zo lang mogelijk bij elkaar kunnen blijven. Albert: “Als ik wegval, moet ze alles alleen doen. Dat wil ik liever niet. De Lieve Heer zorgt voor haar, maar ik doe het beter!’’