Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 juli 2021

Een burgermoeder voor de inwoners

KAAG EN BRAASSEM – Ze studeerde aan de Universiteit van Twente; de civieltechnische variant van de opleiding Bestuurskunde. Dertig jaar later, op 3 november, doet Astrid Heijstee-Bolt (50) voor het eerst haar burgemeestersketen van de gemeente Kaag en Braassem om. De hoogste tijd dus voor een interview.

Een gemakkelijke jeugd heeft Heijstee niet gehad. ,,Ik ben heel jong in mijn leven wees geworden; nog voordat ik ging studeren. Toen had ik een sociaal vangnet nodig en dat kreeg ik ook. Als je weet, dat mensen er voor je zijn, helpt je dat de dingen te verwerken. Het gaf me kracht en daarom wilde ik ook burgemeester worden.’’ Net als de kerktorenbrand in Hoogmade, was er enkele jaren geleden ook een torenbrand in Weesp; de gemeente waar Heijstee nu nog wethouder is. ,,Het zijn vaak de schrijnende momenten, waarbij je er voor de mensen kunt zijn. Er ging een golf van verdriet door de mensen, die naar de brand kwamen kijken. Ze waren er getrouwd en deden er communie. Als loco-burgemeester kon ik er voor ze zijn.’’

Heijstee is landelijk lid van D66, maar is al bijna acht jaar wethouder voor de Weesper Stadspartij. Dat wethouderschap zou op 1 januari toch al ophouden, omdat Weesp dan onderdeel wordt van de gemeente Amsterdam. Was deze ontwikkeling de reden voor u om te solliciteren naar een functie als burgemeester? ,,Ik wist natuurlijk dat die datum er aan komt en dan ga je wel nadenken, wat je ambieert. Ik ben iemand die er graag voor de mensen is. Als loco-burgemeester heb ik een paar keer mogen optreden en daar werd ik warm van. De positie van burgemeester voor Kaag en Braassem kwam langs.’’

Hebt u ook elders gesolliciteerd? ,,Ik ben niet iemand die overal maar op solliciteert. . Maar ik ga daar, waar mijn hart ligt. Bij Kaag en Braassem het ik een goed gevoel.’’ Ze heeft meerdere raadsvergaderingen online gevolgd en ook is ze al begonnen met het kennismaken met de lokale inwoners. ,,Ik ben een echt watermens. Water zit in mijn genen. Mijn man Ed en ik hebben een bootje, waarmee we regelmatig over de Kaag varen. We hebben een aantal keren op verschillende plekken gewandeld. Af en toe heb ik een praatje gemaakt met de mensen. Hierdoor kreeg ik het gevoel dat ik de gemeente goed kende en ik vond Kaag en Braassem nog mooier.’’

Heijstee is een familievrouw: ,,Samen met mijn man Ed heb ik drie dochters. De oudste twee, die ik mede heb opgevoed, zijn uit huis. Onze jongste dochter van 17 heeft eindexamen gedaan en gaat in Amsterdam studeren.’’ Het komende jaar wil de burgermoeder verhuizen om in Kaag en Braassem te gaan wonen. Dat wordt nog een uitdaging: ,,We gaan ons daar op oriënteren. Het moet een plek zijn, waar ons gezin zich fijn voelt. Het liefst verhuizen we binnen een jaar.’’

Tot slot; vertel nog eens wat over uzelf. Heijstee lacht: ,,Tijdens mijn studententijd heb ik samen met een groep meiden een jaarclub opgericht, om de vrouwenspirit hoog te houden. Op onze opleiding zaten namelijk maar weinig vrouwen. Deze jaarclub werd vernoemd naar Trasi Boulos, een Grieks mannetje, dat op zijn kop in zijn blootje bij de waterput stond, om indruk te maken op de vrouwen.’’