Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 november 2006

Kinderen zijn creatief met satéstokjes, wol en kastanjes

Voorhout – Voor de eerste keer organiseerde Dora Duijnisveld een kindervakantieweek in de herfstvakantie. Meer dan vijftig kinderen tussen de 6 en 12 jaar maakten spinnen, kraaien, egels en allerlei dingen die met de herfst te maken hebben.

Nick (7 jaar, ‘bijna 8 hoor!’) vindt het knutselen heel fijn om te doen: ‘Dit werken met je handen is echt niet alleen voor meisjes. Ik kan het ook al heel goed.’ De al achtjarige Angie maakt een spinnenweb van wol en satéstokjes. ‘Ik gebruik lichtblauwe wol, want dat is mijn lievelingskleur’. Vol overgave buigt de jeugd zich over hun creaties en ze zijn zo druk bezig dat ze niet door hebben dat er lekkere limonade voor hen klaar staat. Gelukkig is Dora er, die hen op deze lekkere frisdrank attent maakt.

Dora: ‘Deze dagen zijn voor de kinderen helemaal gratis, want wat kost het nu eenmaal. De kastanjes die als spin fungeren in het spinnenweb, heeft mijn man verzameld. De satéprikkers hadden we nog over van een barbecue en de bollen wol kreeg ik gratis. Donderdag maken we egeltjes en de nieuwe klei die we daarvoor moeten kopen, kost ons de kop niet. Ik vind het zo fijn om dit te doen: de kids zijn lekker bezig en hangen zo niet de hele dag voor de televisie!’

Zes vrijwilligers staan de kinderen bij met raad en daad. Een van de jeugdbegeleiders is Michel (12). ‘Ik vind het leuk om kinderen te helpen en ben ook vele jaren naar de kindervakantieweken gekomen. Straks gaan we een raaf maken door het overtrekken van patroontjes en een beetje knippen en plakken. Het is fijn dat ik andere kinderen wat kan leren.’

Dora sluit af: ‘Ik heb het helemaal naar mijn zin! Er is zo’n overweldigende belangstelling dat we ook in de kerstvakantie activiteiten gaan opzetten voor de kinderen.’