Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 november 2006

Op Voorhoutse wegen is gemopper niet van de lucht


Files in dorpskom door afsluiting Leidsevaart
Voorhout – Er wordt flink wat afgemopperd deze dagen op en rond de Voorhoutse wegen. De N444 tussen Voorhout en de A44, beter bekend als de Leidsevaart, is vanwege groot onderhoud afgesloten voor alle verkeer en de auto’s worden over de Voorhoutse binnenwegen geleid. Met name de Herenstraat en de Oosthoutlaan zijn hier totaal niet op berekend, met lange files tot gevolg.

door Joep Derksen

Saskia Kanij, Persvoorlichter van de Provincie Zuid-Holland legt uit wat de redenen zijn voor afsluiting van de N444: “Op het traject Postviaduct en Sportlaan komt een nieuwe fundering en een nieuwe laag asfalt. Deze werkzaamheden worden opgezet onder de noemer Duurzaam Veilig. Dat is een pakket aan maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan toepassen van nieuwe asfalttechnieken, dubbele belijning tussen de twee wegen en aanleg van aparte fietspaden. Overigens zijn de werkzaamheden er niet op gericht om de files te laten verdwijnen. Het gaat om noodzakelijk onderhoud en Duurzaam Veilig staat voorop.”

In de pers werd eerder bericht dat de fietspaden verbreed zouden worden, maar deze informatie verwijst Kanij naar het land der fabelen: “Nee, daar bestaat geen ruimte voor.” Tot nog toe heeft de Provincie geen klachten ontvangen van weggebruikers, zo meldde de persvoorlichter: “Maar via de website
www.n444.nl kan men vragen stellen en klachten indienen over de werkzaamheden de voortgang. Wij realiseren ons dat een volledige afsluiting nu eenmaal overlast oplevert. In nauw overleg met de gemeente Teylingen is vooraf gesproken over de wijze van het uitvoeren van de werkzaamheden. De keuze bestond uit het alleen in het weekend uitvoeren van de werkzaamheden, alleen ’s nachts of gedurende een aaneensluitende periode. Met de gemeente is gekozen voor een intensief aaneengesloten traject, dus een volledige afsluiting voor de periode van 30 oktober tot 25 november.”

Alternatieve route

Op de eerder genoemde site
www.n444.nl wordt als alternatieve route aangegeven dat het doorgaand verkeer het beste de Oosthoutlaan kan nemen en niet, wat eerder voor de hand ligt, de zuidelijke randweg. Hoe komt de provincie bij deze keuze? Kanij: “Er zijn meerdere parallelroutes mogelijk. Op de website is – in overleg met de gemeente – de route aangegeven die het meest geschikt is voor het lokale verkeer: de bewoners. De omleidingroute wordt met borden aangegeven.”

Afgelopen week waren de mannen die het wegdek onder handen namen goed te spreken over het feit dat ze zonder angst voor passerende auto’s hun werkzaamheden konden verrichten. Een van de mannen met de bekende oranje hesjes is Jack Dekkers: “Woensdag zijn we klaar met het frezen en dan gaan we de klinkers onder het wegdek eruit halen. We lopen lekker op schema en zelf een beetje voor, maar dat komt ook omdat we gewoon onze gang kunnen gaan en de weg voor onszelf hebben.” Hij verbetert zichzelf direct: “Alleen die fietsers die hier voorbij komen, hè. Dat is een bende: zij moeten ook de omleiding volgen, maar dat betekent wel dat ze vijf kilometer om moeten fietsen en dat doen ze niet. Nu gaan ze tussen de vrachtwagens door en dat levert soms gevaarlijke situaties op.” Toch kon Dekkers wel enig begrip opbrengen voor de illegaal rijdende tweewielers: “Als fietser kies je toch de kortste weg.”

Bloemlezing

Op de weg langs de Oosthoutlaan is het om 17:00 uur een lange rij vierwielig blik wat het oog ontsiert. Tijd genoeg om even op de ramen van de wachtende auto’s te kloppen en wat vragen te stellen, zou je denken. Maar ook in de file is het voor sommige automobilisten een drukte van belang: “Sorry, maar ik moet mijn baby’s ophalen” riep de eerste chauffeur terwijl hij maar liefst vijf meter doorreed. De tweede chauffeur begon in plat Pools te praten, maar gelukkig waren er ook mensen die de tijd namen om een paar vragen te beantwoorden. Een bloemlezing van een aantal antwoorden: “Het is echt belachelijk” en “Je kunt een plaats met 16.000 inwoners met zo’n fragiele infrastructuur toch niet dusdanig hermetisch afsluiten?!” Een andere automobilist had nog een tip: “Zorg dat je met veel meer mensen aan de weg werkt, dan doe je geen maand over de werkzaamheden, maar ben je binnen een week klaar.”

Aan enkele rijders werd de vraag gesteld waarom ze niet de zuidelijke randweg namen. Niet iedereen wist waar deze randweg toe diende: “Die weg gaat toch naar Noordwijkerhout?” Maar een van de Voorhouters zei iets waar geen speld tussen te krijgen was: “Ik moet toch echt over de Oosthoutlaan om mijn eigen huis te bereiken.”

En de omliggende scholen? Hoe vinden zij de huidige verkeersproblematiek? De directeur van de Emmaüsschool heeft geen klachten: “De ouders hebben er geen last van, want zij komen meestal met de fiets of lopend hun kinderen brengen. Ze maken maar zelden gebruik van de auto, alleen als het hard regent of waait.” Marja Hoogervorst van basisschool De Regenboog had op het schoolplein ook nog niets gehoord over de lange files: “Het zal dus wel meevallen. Ik kom zelf uit Hoogh Teylingen en het is inderdaad wel iets drukker op de weg. Nu staat je al voor de rotonde bij Sport en Fitnesscentrum Thea Hoogervorst in de file. Maar ja, ik rijd dan ook tegen de stroom van het verkeer in.”