Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 november 2006

'De Bijbel is een levenskompas'

Nationale Bijbelzondag gericht op groter lezerspubliek

Lisse – Afgelopen zondag vierden kerken en gemeenschappen in het hele land de Nationale Bijbelzondag. Deze dag is onderdeel van de Bijbel10daagse en wordt sinds 1977 jaarlijks gehouden. De Bijbel10daagse zelf wordt georganiseerd door het Nederlands Bijbelgenootschap en de Katholieke Bijbel Stichting en duurt van 27 oktober tot en met 6 november.

Joep Derksen

Wat houdt Nationale Bijbelzondag in en wat betekent deze dag voor de mensen? Een rondje langs verschillende geloofsgemeenschappen geeft een verhelderend beeld van een dag die is opgezet om meer mensen de bijbel te laten lezen. Joke de Jager, Scriba Hervormde Kerk, wijkgemeente Oost, legt uit: ‘De Nationale Bijbelzondag is een zondag met speciale aandacht voor de bijbel om te vieren dat de bijbel steeds meer mensen aanspreekt en dat een groeiend aantal mensen de bijbel gaat lezen.’
Functie
Jan Overvest is al zeven jaar ambassadeur van het Nederlands Bijbelgenootschap en kan meer achtergrondinformatie geven over de dag zelf. ‘De functie van deze zondag is tweeledig. Aan de ene kant worden mensen gestimuleerd om de bijbel te lezen en tegelijkertijd wordt, via onder meer collectes, geld ingezameld voor bepaalde projecten om de bevolking in de arme landen kennis te laten maken het woord van bevrijding. Dit jaar is een actie opgezet om mensen in zuidelijk Afrika te bereiken en aan te spreken met de bijbel. Juist de mensen die weinig te besteden hebben, willen we een bijbel kunnen geven.’
Koesteren
Jaap Spaargaren is Oudste bij de Evangelie Gemeente Lisse en groot voorstander van de Nationale Bijbelzondag. ‘Deze dag is voor alle Christenen, van welke kerk- of geloofsgroep dan ook. Wat mij persoonlijk aantrekt, is dat we niet alleen zelf koesteren dat we God’s woord in ons land hebben meegekregen, maar dat we ook anderen met God’s woord in aanraking laten komen.’ Overvest vult aan: ‘Persoonlijk hoop ik dat zoveel mogelijk mensen die dit artikel lezen de bijbel pakken. Het is voor mij heel belangrijk dat mensen gered worden. Het leven gaat namelijk beter als je de Here Jezus als redder en verlosser kent.’

Niet overal

Overigens wordt Nationale Bijbelzondag niet overal in Lisse actief gevierd. L. van Iperen, Scriba van de Gereformeerde Kerk: ‘Ik ken het fenomeen Nationale Bijbelzondag niet en het is een nieuwe kreet voor mij. Bij ons staat er dan ook niets speciaals gepland.’ De Predikant van de Hervormde Gemeente van Lisse, de heer Verweij, vertelt: ‘Iedere zondag is er aandacht voor de bijbel, dus in feite is iedere zondag een bijbelzondag. Jaarlijks vinden er regelmatig acties plaats waarin de bijbel centraal staat. De Hervormde Gemeente is aangesloten bij het Nederlands Bijbelgenootschap en doet derhalve ook mee aan allerlei acties. Maar aan de Nationale Bijbelzondag hebben we geen specifieke aandacht besteed.’ Bas van Pampus, Pastoraal Werker van de R.K. Lissese Parochiegemeenschap St. Agatha: ‘Ik had nog nooit gehoord van de Nationale Bijbelzondag en weet niet wat voor initiatief dat is. We hebben wel een bijbelleesgroep, waarbij eens per maand een groep mensen bij elkaar komt om een stuk evangelie samen te lezen en te bespreken. Ik lees de bijbel dagelijks, want voor mij is het een levenskompas. De bijbel geeft me kracht, wijsheid en inspiratie.’

Meest gelezen

De bijbel is het meest gelezen boek ter wereld en is verkrijgbaar in 120 landen. In meer dan 2.000 verschillende talen bestaan bijbels of gedeelten ervan. Voor Nederlanders is het heel eenvoudig om aan een bijbel te komen: bij iedere boekhandel kan gekozen worden uit verschillende uitgaven. In veel landen ligt dit echter niet zo eenvoudig, omdat er bijvoorbeeld niet voldoende bijbels zijn, er geen bijbel in de moedertaal beschikbaar is, of omdat de bijbel eenvoudigweg te duur is.

Het Nederlands Bijbelgenootschap voert dit jaar actie om bijbelgenootschappen op te zetten in de volgende landen in Zuidelijk Afrika: Angola, Botswana, Lesotho, Madagaskar, Malawi, Mauritius, Mozambique, Namibië, Zambia, Zimbabwe en Zuid-Afrika. Doel is om meer mensen met de bijbel in aanraking te laten komen. Voor meer informatie: www.bijbelgenootschap.nl.