Cultuurnota: Kwaliteitsimpuls museum De Zwarte Tulp
Om dit te bereiken wil het museum een externe deskundige een TIM-plan laten ontwerpen. TIM staat voor: Toekomstige Inrichting Museum, waarmee deze expert een expositie ontwerpt waarin een belangrijk deel van de huidige expositiestukken wordt opgenomen. Het verhaal van de tulp moet verteld worden in de toekomstige expositie, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van hightech presentaties, zoals 3-D animaties. De herkomst en ontwikkeling van het bloembollengebied en de bloembollencultuur, de betekenis hiervan voor de Nederlandse economie en de Nederlandse kunst wordt naar voren gebracht. Uiteindelijk wil De Zwarte Tulp zich positioneren ‘als een landelijk museum’. Om een dergelijk ontwerp door een expert uit te laten voeren heeft het museum circa 25.000 euro nodig. Wethouder De Roon is bereid De Zwarte Tulp hierin tegemoet te komen en dit bedrag eenmalig ter beschikking te stellen voor de eerste ontwikkeling van het businessplan en uitwerking van het concept.
De Roon: ‘Zo kan het museum ook een oordeel krijgen of en hoe sponsors en andere vormen van subsidie verkregen kunnen worden. Zelf zie ik ook wel wat in hetgeen in Leiden gebeurt: acht kwalitatief uitstekende musea verbinden hun activiteiten met kunsteducatie. Ieder museum richt zich op een groep uit het basisonderwijs en ons doel is om ook van De Zwarte Tulp een hoogwaardig museum te maken.’
Wethouder Jan Kippers vult aan: ‘We vinden het van belang dat we zelf invloed hebben op het feit dat het onderzoek ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. We willen geen invloed op de inhoud, maar beschouwen de 25.000 euro als een concreet bedrag voor een concreet project dat ook gerealiseerd moet worden.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home