Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 maart 2007

Voetbalplaatjeshype bereikt hoogtepunt op ruilbeurs

'Over een halve eeuw ben ik miljonair'
Voorhout – Een kleine vierhonderd kinderen, vaders, moeders, opa’s en oma’s kwamen woensdagmiddag 14 maart naar de kantine van Foreholte. Niet voor een voetbalwedstrijd, maar om de laatste mogelijkheid te grijpen om het voetbalplaatjesboek van de Plus compleet te krijgen. De Plus van Dijk supermarkt organiseerde een voetbalplaatjesruilbeurs. Vele kinderen (en volwassenen) gingen gelukzalig naar huis, wetende dat een deeltje van hun leven compleet was. Enkelen moeten echter angstvallig blijven speuren naar net dat ene voetbalplaatje dat ontbreekt.

door Joep Derksen

De ruilbeurs begint officieel om 14:00 uur, maar al ver voor die tijd zitten de eerste ruilers aan de een van de tafeltjes. Brigitte Noordermeer is een van hen. Ze zegt lachend: “Ik zit hier voor mijn zonen om de laatste benodigde plaatjes te bemachtigen en zij zijn nu buiten aan het voetballen.” Ook Ria Rijnsburger is de leeftijd van voetbalplaatjes sparen eigenlijk al ontgroeid, maar ze is druk bezig: “Ik doe het voor mijn kleinzoon Gijs.”

Even verderop roept Philippe (9) hard: “Ik heb mijn boek vol!”. Na tien weken sparen heeft hij alle 288 plaatjes bemachtigd, inclusief Everton Ramos da Silva, Heracles-speler, waar hij tot op het laatst nog naar op zoek was. Hij weet ook al wat hij met het boek gaat doen: “Ik ga ‘m 50 jaar bewaren en dan verkopen op het internet. Over een halve eeuw ben ik miljonair!”

De zusjes Elise (8) en Isabelle (10) hebben op een papiertje geschreven welke nummers ze nog nodig hebben. Het aantal slinkt snel, maar ze weten niet of ze het gaan halen. “We sparen al sinds de actie begon en zijn nog druk aan het werk.” Hun moeder zit erbij en zegt: “Vorig jaar hadden ze het boek op één plaatje na vol, hopelijk gaat het dit jaar wel lukken.”

Dranghekken

Fred van Haak, bedrijfsleider van de Plus in Voorhout, kijkt het allemaal opgewekt aan: “Het is ongekend hoe druk het is, net zoals vorig jaar toen de Plus landelijk ook een actie met voetbalplaatjes had. We hadden niet gedacht dat het zo storm zou lopen; nadat de plaatjesactie drie weken liep, hebben we bij de winkelingang dranghekken moeten plaatsen om de jongeren op afstand te houden. Onze klanten werden op woensdagmiddagen en zaterdagen belaagd door 10 – 20 jongens die de mensen opwachtten met de vraag of ze voetbalkaartjes konden krijgen.”

In de afgelopen 10 weken zijn 100.000 zakjes uitgedeeld aan de klanten in de Voorhoutse vestiging. In tien van de zakjes zaten zogeheten ‘gouden bal kaarten’, die recht geven op een originele eredivisiebal. Van Haak: ‘Twee van deze kaarten zijn nog niet ingeleverd, dus die zwerven nog ergens rond. Kijk dus nog in ongeopende zakjes die bij u thuis liggen, want de winnaars kunnen de ballen nog ophalen.”