Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

12 juni 2007

Pfff… het zit er op!

‘We gaan donderdag 14 juni met z’n allen feestvieren in The Champ!’

NOORDWIJK – Het waren spannende weken voor de hoogste klassen op het Northgo College. Circa 100 leerlingen moesten de laatste fase van hun school, het examen, met goed gevolg afleggen om te kunnen beginnen aan een nieuwe periode in hun leven.

Op woensdagochtend 30 mei staan maar liefst drie examens op het programma, voor de vakken Aardrijkskunde (HAVO), Frans (VWO) en Kunstvakken (VMBO). Albert Pouwels is docent voor de talen Latijn en Nederlands en dit is de tweede lichting die hij mag uitzwaaien. Vandaag is hij een van de surveillanten die erop moet toezien dat er niet gespiekt wordt: ‘Dat is reden tot uitsluiting voor het examen, maar gelukkig is dit niet gebeurd’, zo laat hij weten. Pouwels vervolgt: ‘Het aantal kandidaten per examen verschilt enorm. Zo hadden we voor het examen Latijn, maar één kandidaat, die volgens de regels door twee surveillanten gemonitord moest worden.’

Sjoerd Turk en Margot Kuipers (17) zijn vandaag naar de examenzaal gekomen voor het vak Frans. Beiden hebben zich zo goed mogelijk voorbereid door proefexamens te maken en zoveel mogelijk Franse teksten te lezen. ‘Die waren best wel moeilijk en ik denk dat het ook vandaag lastig wordt met de multiple choice vragen en de open vragen’, laat Sjoerd weten.

Over het algemeen vielen de examens mee, daar waren de twee het over eens. ‘Alleen het Duits was moeilijk, want daar werden woorden gebruikt die niet in het Van Dale woordenboek stonden.’ Ondertussen komt Mark van Duin (18) eraan lopen: ‘Ik heb gisteren Engels niet gehaald, want ik moest een 5,1 halen en dat gaat niet lukken!’ Over het komende examen is hij optimistischer: ‘Het Frans haal ik wel denk ik, want ik sta gemiddeld een 7. Uiteindelijk mag ik op mijn eindlijst één onvoldoende hebben, dus ik ga ervan uit dat ik wel slaag. Vanmiddag moet ik nog het examen Biologie maken en morgen het laatste loodje: Natuurkunde.’

Wat zijn de plannen van de leerlingen na de examenweken? Mark keek vooruit: ‘Donderdag 14 juni gaan we met alle examenleerlingen feestvieren in the Champ!’ Margot: ‘Ik ga eerst hard feest vieren en daarna Criminologie studeren.’ Sjoerd: ‘Ik ga naar het Flight Attendant College om steward te worden, maar moet hiervoor eerst nog acht maanden fulltime werken om het benodigde collegegeld te sparen.’