Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 november 2007

“Als ze me nodig hebben, wil ik best nog wel eens op de tractor stappen!”

Jeroen Steenvoorde neemt met tegenzin afscheid van KNRM

NOORDWIJK – Jeroen Steenvoorde heeft zich sinds 1973 als vrijwilliger ingezet voor het KNRM station Noordwijk. Als eerbetoon aan zijn jarenlange steun werd op vrijdag 26 oktober benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Hij ontving de onderscheiding van burgemeester Harry Groen.

Steenvoorde (67) ontwikkelde zich in de loop der jaren als een voortreffelijk chauffeur van de Seatrac, een aangedreven bootwagen waarmee de reddingsboot van Noordwijk naar het strand wordt gereden en de boot vervolgens te water wordt gelaten. Onder alle (extreme) weersomstandigheden kreeg hij de bootwagen naar zee en wist de boot te lanceren en hij heeft deelgenomen aan 122 reddingen. Soms was er sprake van een vals alarm en soms was een ander KNRM-team eerder bij een drenkeling, maar Steenvoorde heeft in loop der jaren bijgedragen aan het redden van 75 mensenlevens.

Als het aan Steenvoorde had gelegen, was hij nog wel even doorgegaan met het vrijwilligerswerk voor de KNRM: “Officieel moet je op je 65ste stoppen, maar ik heb het nog een paar jaar kunnen rekken. Maar als ze me op een doordeweekse dag nodig hebben, dan wil ik best wel eens op de tractor stappen, hoor!” Hoewel zijn vrouw al wekenlang wist dat hij een onderscheiding zou krijgen, kon ze het geheim goed voor haar houden. Steenvoorde was dan ook bijzonder verrast toen hij hoorde dat hij een lintje kreeg: “Ik had dit helemaal niet verwacht en ik had het pas in de gaten toen de burgemeester naar voren liep.”

De nu gepensioneerde mensenredder heeft mooie ontwikkelingen meegemaakt: “Met de nieuwe boot is onze afdeling heel blij en onlangs werd de 75.000ste drenkeling officieel in Zeeland gered. Overigens was de echte reddingslocatie van deze 75.000ste drenkeling in Urk, maar daar redden ze een dooie, dus dat was niet zo feestelijk.” Ook het toetreden van een vrouwelijke vrijwilligster bij de door mannen gedomineerde KNRM was een goede zaak, zo laat Steenvoorde weten: “Vrouwen zijn minder sterk dan mannen en af en toe moet je wat krachtwerk overnemen, maar ze is voor haar werk verpleegkundige en een echte aanwinst voor het team.”

Op dit moment heeft de KNRM voldoende vrijwilligers (circa 20), waarvan de meeste buiten Noordwijk werken. Toch wordt er bijna altijd binnen het kwartier uitgevaren na een melding: “Dan komen de mensen vanuit Voorhout of Leiden hard aangereden en haal je het net.” Heeft Steenvoorde nog een hartenwens? “Een nieuw boothuis voor de KNRM in Noordwijk, want daar zijn we al zo’n tien jaar mee bezig.” Hij zal zich in de toekomst niet vervelen, zo laat hij weten: “Ik rijd op de koffiebus van de Willem van de Bergh Stichting en ga mijn zoon helpen met het bouwen van een schuur.”