Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 november 2007

Ondernemers centrum spreken zich uit tegen betaald parkeren

Roep om duidelijkheid over financiële verschillen

LISSE – Het door de VVD georganiseerde Parkeer Café dat op woensdag 17 oktober in De Gevulde Mand georganiseerd werd, was redelijk goed bezocht, al waren de meeste aanwezigen politici of winkeliers. Doel van het Parkeer Café was om te discussiëren over de voor- en nadelen van het betaald parkeren en of dit moest worden ingevoerd in Lisse. De meest interessante informatie kwam echter pas na afloop van de avond boven water.

Aan de sprekers lag het in ieder geval niet, want de discussieleider Peter van der Geer, in 1996 oprichter van Het Lagerhuis en verbonden aan Debat.nl, praatte de avond aan elkaar en kondigde de deskundige in parkeren Ewald Dijkstra van Ecorys, Jan Kik (voorzitter BCL) en Cor de Vos (voorzitter Alverha) aan. Met behulp van stellingen werd gepoogd een discussie op gang te zetten.

Ewald stak een algemeen verhaal af over de kosten van parkeren voor de gemeente en de noodzaak van het controleren op parkeerkaarten danwel blauwe kaarten. ‘Voor regulering op straat zijn betaalde mogelijkheden even goed bruikbaar als gratis mogelijkheden. Waar men ook voor kiest: alles valt of staat met de kwaliteit van handhaving. De kosten voor het invoeren van betaald parkeren in een parkeergarage met 100 parkeerplekken schat ik op 196.666 euro in het eerste jaar. Daarna ben je jaarlijks zo’n 150.000 euro kwijt aan exploitatiekosten, handhaven, exploitatiekosten en financieringslasten.’

Baatbelasting

Kik benadrukte dat meer dan 50% van de detailhandelomzet komt van de autoconsument en concludeerde: ‘No parking, no business’ en ook Cor de Vos was een fervent tegenstander van betaald parkeren: ‘In 1987 hebben de ondernemers met meer dan een miljoen euro direct bijgedragen aan de realisatie van parkeergarage Blokhuis. Daarbovenop betalen we dertig jaar lang een baatbelasting van ruim 22.000 euro per jaar.’

Arno van der Voort, partner bij Provast, het bedrijf dat in de parkeergarage van De Madelief een systeem wil invoeren dat na twee uur gratis parkeren betaald moet worden, vertelde: ‘Heel vaak krijgen we hierover een defensieve reactie, maar dit systeem is ook in Noordwijkerhout en Hillegom ingevoerd.’

Van der Voort praatte nog even na met de wethouders Guus Mesman (PvdA) en Bas Brekelmans (VVD): ‘Als de gemeenteraad valt over die twee uur voordat het betaald parkeren ingevoerd wordt, kun je als tumbling point ook voorstellen om het gratis parkeren pas na het derde uur in te voeren.’ Mesman gaf ook een tip aan Van der Voort: ‘Provast moet aan de raad duidelijk aangeven wat het financiële verschil is voor de gemeente wanneer wel en wanneer niet betaald parkeren wordt ingevoerd.’ De partner van Provast pikte deze hint echter niet direct op: ‘Voor de financiering maakt het niet veel uit, want voor die ene euro per uur die we ontvangen, hoeven we het echt niet te doen.’