Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 december 2007

“Niet verstandig om in verstedelijkt gebied een hond te nemen”

TEYLINGEN – Wethouder Bert Homan wil zeker in gesprek met te Platform Hondenvrienden Teylingen: “Dat er gezegd wordt dat ik niet met hen wil praten, berust ongetwijfeld op een misverstand. Het heeft namelijk geen zin om deze maand met elkaar in overleg te gaan, maar begin volgend jaar wil ik met zowel de hondeneigenaren als niet-hondenbezitters in conclaaf.”

Door Joep Derksen

Op de vraag of de wethouder op de hoogte was van de oprichting van het platform, antwoordt hij: “Ja, geweldig: ik wilde me al bijna aanmelden. Ik vind het een zeer sympathiek platform, want wat ik ervan gelezen heb gaan zij uit van een aantal zaken waar ik het ook mee eens ben, zoals de eigen verantwoordelijkheid van de hondenbezitter. Je kunt de hond namelijk niet verantwoordelijk maken. Voor alle duidelijkheid: we gaan het hondenbeleid twee keer vaststellen. In de maand december zorgen we voor een harmonisatie van het bestaande beleid en stellen we enkel het oude beleid vast; er verandert deze maand dus niets. In het eerste en tweede kwartaal gaan we praten met hondenbezitter en niet-hondenbezitters.”

Overlast

Homan vervolgt: “Wat betreft het nieuwe beleid ga ik uit van twee belangrijke elementen: overlast en veiligheid. Onder het laatste versta ik ook het veiligheidsgevoel. Het is niet zo dat honden altijd overlast veroorzaken, maar gebieden moeten goed afgebakend worden. In alledrie de gemeenten is een aanlijngebod voor honden, maar in Sassenheim en Warmond, met als duidelijk voorbeeld Koudenhoorn, staat niet overal aangegeven waar ze wel en niet zonder lijn mogen rondlopen. Of het aantal losloopgebieden verminderd worden, is een zaak waar ik het graag over wil hebben met de hondenbezitters, maar ik wil ook heel nadrukkelijk naar niet-hondenbezitters kijken.”

Hij vindt het zelf niet zo verstandig om een hond te hebben in een gemeente als Teylingen: “Ik noem mezelf een hondenliefhebber, maar heb bewust geen hond. Ik woon in Teylingen en dat is een verstedelijkt gebied en in mijn optiek kan ik hem daardoor niet de juiste leefomstandigheid bieden. Een vriendin van mij woont in Drente en vlak bij het bos; zij kan haar viervoeter dus gemakkelijk buiten laten rondrennen. Mensen in een verstedelijkt gebied moeten er heel goed over nadenken om een hond te nemen.”

Losloopgebieden

“Over de losloopgebieden mag je best heel serieus met elkaar nadenken. Het moet niet zo zijn dat hondenbezitters menen dat ze hele grote delen van parken in het bezit willen nemen. Wat dat betreft is het opzetten van het platform heel positief, want ik wil graag met ze praten over wat wel en niet kan, waarbij ik uitga van de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Dat een gesprek met dit platform is afgewezen, berust op een misverstand. Ik wil graag met ze praten, maar niet deze maand: dat heeft geen zin. Ze krijgen in het eerste kwartaal van volgend jaar een uitnodiging van ons om hier over te praten. Ik ga ervan uit dat hier sprake was van een communicatieverschilletje.

Hoe staat de wethouder tegenover het fenomeen ‘losloopgebieden voor honden’? “Ik zit daar dubbel in: vind zeker dat honden ruimte nodig hebben om vrij te lopen. Maar je moet de vraag stellen of de overheid dit moet faciliteren. Ik ken de standpunten van een aantal niet-hondenbezitters hierover wel; zij zullen er weifelachtig tegenover staan. Wat is maatschappelijk aanvaardbaar, zo vraag ik mezelf af. Je moet niet alleen zeggen dat honden enkel in het buitengebied mogen zijn, want dat is niet reëel. Maar mensen met een huisdier in een stedelijke omgeving, dienen hun eigen verantwoordelijkheid wel goed te beseffen. Daarom vind ik dit platform ook zo positief, want zij beseffen hun eigen verantwoordelijkheid heel goed.

Volgens de vertegenwoordigers van het Platform zijn Elsgeest (Voorhout) en Overbos (Warmond) de enige twee (grote) locaties in Teylingen, waar de honden lekker kunnen rondrennen. Is dat correct en blijven deze losloopgebieden behouden?
Dit zijn wel de grotere gebieden, maar daar kun je bepaalde gebieden van Koudenhoorn bijplaatsen. We zullen alle locaties waar we iets aan doen, kritisch tegen het licht houden: dat is duidelijk.”

In de zak

Wat vindt de wethouder van het voorstel om meer depodogs (afvalbakken waar de hondenuitwerpselen in gedeponeerd worden) te plaatsen bij hondenuitlaatterreinen? “Ik ben kritisch over de depodogs: ik vind ze vreselijk lelijk. In het kader van de hondenacceptatie helpt het wel als ze alom beschikbaar zijn, maar we hebben het hier ook over de verantwoordelijkheid van de hondenbezitter en je kan ook zeggen: regel het maar. Papieren en peuken gooi je ook niet op de grond: dat is asociaal: laat de hondenbezitter de poep maar in zijn zak stoppen.” Is het een idee om de depodogs op te pimpen: een mooie roze kleur wellicht? “Welnee, dan vallen ze nog meer op!”