‘Internationale ontwikkelingen grootste bedreiging van Schiphol’
NOORDWIJK – Hubert van Schouwenburg is sinds september bewonersvertegenwoordiger van Noordwijk voor het CROS (Commissie Regionaal Overleg Schiphol), een overlegorgaan over Schiphol dat zich bezig houdt met geluidhinder, milieuverontreiniging en bescherming van de bevolking. In het CROS zitten vertegenwoordigers van de overheid, de luchtvaartsector en bewoners.
Over de reden waarom hij tot het CROS toegetreden is, vertelt Van Schouwenburg: ‘Ik heb gewerkt bij het VROM op het gebied van internationale samenwerking en heb daardoor wel eens gevlogen. Ik heb altijd al belangstelling gehad voor de luchtvaart en op het moment dat de functie van bewonersvertegenwoordiger vrij kwam, heb ik erop gereageerd. Op dat moment had ik maar een beperkte indruk wat het CROS deed, maar heb me flink ingewerkt in de afgelopen maanden.’
Hij vervolgt: ‘Op dit moment is de CROS iets minder actief, want de besluitvorming over Schiphol is enigszins overgenomen door de Alderstafel. Dit orgaan is bezig met het broeden op een voorstel over de groei van Schiphol tot en met 2020. Het is een broedende kip die van alle kanten bestookt wordt.’
Geluidhinder
De gemeente Noordwijk is zelf ook actief op het gebied van geluidhinder: binnenkort wordt het eerste meetinstrument geplaatst, als onderdeel van een regionale besluitvorming om bij alle CROS-gemeenten in de regio een netwerk van geluidsmeetinstrumenten te plaatsen. Van Schouwenburg zegt hierover: ‘Een meetpunt is een ding, maar hoe interpreteer je de meetresultaten. Wel is het belangrijk dat die meetpunten er komen, want meten is weten. Naast het meten is het ook belangrijk dat de mensen geluidsoverlast melden bij www.bezoekbas.nl, want als je het niet doet denkt Schiphol: “Ach, het valt hier wel mee met de geluidsoverlast”. Dan kunnen er nog meer vluchten hier naartoe verplaatst worden.’
Bedreigingen
De bewonersvertegenwoordiger is realistisch: ‘Schiphol zal altijd hinder blijven opleveren, maar gepoogd moet worden om het aantal vliegbewegingen per jaar onder de 500.000 te houden. In dat kader moeten we niet alleen naar Schiphol kijken, maar ook naar andere vliegvelden zoals Lelystad, Eindhoven en Rotterdam, die een deel van de vliegbewegingen kunnen overnemen. Overigens verwacht ik dat de grootste bedreigingen voor Schiphol de internationale ontwikkelingen zijn: zal Air France kiezen voor Parijs als internationale hub (overstapluchthaven, red.) en moet KLM dan mee? Ook in het Midden-Oosten worden enorme vliegvelden aangelegd, die als internationale hub kunnen opereren.’
Stiller
Hij besluit: ‘Ik wil niet dat Schiphol enorm uitgroeit, maar ik wil ook niet dat het ten gronde gaat. Schiphol is ook van economisch belang, want er werken zo’n 120.000 mensen. We moeten dus niet alleen naar overlast kijken, maar het is wel zo dat er geen regio is die zo dichtbevolkt is als de randstad. Sommige oplossingen liggen trouwens voor de hand: wanneer vliegtuigen een stuk stiller worden, dan ben je al een stuk verder.’
Voor meer informatie: www.crosnet.nl en www.bezoekbas.nl. Mensen die actief willen worden kunnen Schouwenburg emailen: jellevs@xs4all.nl.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home