Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 januari 2008

Studenten hebben het voor het zeggen in hostel Stayokay

NOORDWIJK – Tachtig studenten hebben de handen ineengeslagen voor de hotelpraktijkweek. Zes dagen lang zijn zij verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de Stayokay aan de Langevelderlaan. Tussendoor kunnen de enthousiaste jongeren allerlei seminars en cursussen volgen.

Door Joep Derksen

Bij binnenkomst wordt de bezoeker begroet door alleen maar lachende gezichten van keurig in het pak gestoken dames en heren. Achter de balie staat Jimmy Vuong, Front Office Manager Assistant, die de aangewezen Assistant Manager PR Ingrid Lemeer oproept. Vuong legt uit: “We runnen het hotel een week lang, maar zijn al drie maanden bezig geweest met de voorbereiding. De studenten van de Hogeschool Tio in Utrecht en de Hogeschool Amsterdam verzorgen alles; of het nu gaat om de front office, banketing, personeelszaken of de bar.”

Hotelpraktijkweek

Lemeer is gearriveerd en neemt professioneel het heft in eigen handen: “De studenten volgen toerisme- en horecagerichte opleidingen en deze hotelpraktijkweek is een afsluiting van het eerste studiejaar. We zijn al vanaf augustus bezig met de voorbereiding, waarin voor alle afdelingen plannen zijn opgezet. Ook is in die tijd het management bepaald. In een sollicitatieprocedure zijn de General Managers, dus ook studenten, onder meer op basis van een presentatie gekozen en daarna moesten de studenten bij hen komen solliciteren.” Ze lacht: “Hier heeft zeker geen vriendjespolitiek plaatsgevonden hoor, want een vriendin van mij was General Manager, maar in een sollicitatiegesprek stelde ze serieuze vragen en zaten we heus niet alleen maar te giebelen!”

De zaken worden serieus aangepakt, dat is duidelijk: “Al onze gasten zijn VIP’s en ze worden door ons in de watten gelegd. De medewerkers opereren in shifts van drie uur; afwisselend werken ze dan bijvoorbeeld in housekeeping, restaurant of bar. De meeste van de VIP’s zijn de ouders van de studenten, maar ook zijn er vier Mistery Guests die de studenten beoordelen op hun prestaties. Twee docenten begeleiden verder het geheel, maar het motto is de hele week: ‘Zie je een probleem, los het dan zelf op’. Zo kwamen we er gisteravond achter dat het hele reserveringssysteem voor de gasten niet werkt. We hebben dit opgelost door alle gegevens handmatig in te voeren.”

“De studenten volgen ook allerlei workshops, zoals ‘mis en place’, waarbij ze leren hoe je een tafel opdekt. Ook wordt bijvoorbeeld verteld hoe ze met borden moeten lopen, hoe een dienblad wordt ingedeeld of hoe een wijnfles wordt geopend. Daarnaast brainstormen we over het begrip gastvrijheid.”

Voor meer informatie:
www.hpwnoordwijk2008.nl.