Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 april 2008

Wethouder Guus Mesman: ‘Ik daag u uit!’

LISSE – ‘Ik daag u uit te bewijzen dat het college niet de communicatie met omwonenden van het Herenhof heeft opgepakt!’ Het gebeurt slechts heel zelden dat een inspreker bij de vergadering van de commissie Ruimte & Infrastructuur zorgt voor barsten in de coalitie. Maar dat was precies wat gebeurde naar aanleiding van het inspreken van Martijn van Minderhout, die aandacht vroeg voor het gebrek aan communicatie tussen projectontwikkelaar Castien en de bewoners.

Commissielid Ed Takken (D66) reageerde op PvdA-wethouder Guus Mesman’s opmerking dat hij geen noodzaak zag nogmaals met de omwonenden en Castien om tafel te zitten: ‘Een aantal colleges terug zijn al keiharde toezeggingen gedaan om in dit gebied de betrokken bewoners nauw te betrekken. In oktober 2006 is voor het eerst een toezegging gedaan door dit college en pas in november 2007 is een afspraak met de omwonenden gemaakt door dit college. Is dat juist en zo ja, hoe kun je dit dan ‘nauw betrekken van bewoners’ noemen? Commissielid Paula Van Elburg kwam op voor ‘haar’ wethouder: ‘Het college is toch geen rechter?’ Ik begrijp niet waarom de wethouder moet oordelen over de afspraken tussen de omwonenden en Castien.’

Takken: ‘Het gaat erom dat er toezeggingen zijn gedaan en in mijn beleving is het niet gedaan zoals het hoort. Luister nou eens naar welke afspraken zijn gemaakt tussen Castien en de bewoners. Dit proces loopt al sinds 2004 of zelfs eerder en zet die laatste puntjes op de i.’ Dit schoot Mesman in het verkeerde keelgat: ‘Ik daag u uit te vertellen waarbij het college niet de communicatie met omwonenden heeft opgepakt.’
Takken: Als je in oktober 2006 zegt dat je bewoners nauw betrekt, moet je hen niet ruim een jaar later vragen: zullen we nu om de tafel zitten.’ Mesman: Ik ben niet onder de indruk. We hebben Castien een uitnodiging gegeven die hij niet kon weigeren, om hier een keer te komen praten. We wisten wat de pijnpunten waren en hebben hierop actie ondernomen.’